Vulkanin toivotaan haastavan Microsoftin ylivalta pelimarkkinoilla.

Khronos on julkaissut ensimmäisen version Vulkan-rajapinnasta. Lukuisista myöhästelyistä kärsinyt Vulkanin 1.0-versio perustuu AMD:n omaan Mantle-rajapintaan. Vulkanista kaavaillaan OpenGL:n korvaajaa ja ensimmäistä todellista haastajaa Microsoftin DirectX 12:lle.

Vulkan toimii Linuxin lisäksi myös Windows 7:ssä, 8.1:ssä sekä uudessa Kympissä. Tällä hetkellä Vulkanin kanssa yhteensopivat laiteajurit ovat saatavilla vain Nvidialta sekä Inteliltä. AMD:n laiteajuriversio on toistaiseksi beeta-asteella.

Vaikka DirectX 12 tulee olemaan ykkösrajapinta Windows 10:lle suunniteltujen pelien kehityksessä, toivotaan Vulkanin panevan kampoihin rajapinnan muilla eduilla, kuten yhteensopivuudella vanhempien Windows-versioiden kanssa.

DirectX 12 on saatavilla vain Windows 10 -käyttöjärjestelmälle, eikä Microsoftilla ole suunnitelmia tuoda sitä vanhemmille Windows-versioille, kuten 8.1:lle.

Yleinen toive on, että Vulkanista kiinnostuisi pelaajien lisäksi myös suuret ohjelmistotalot, kuten Adobe. Tämä on mahdollista, sillä Vulkanin on tarkoitus pidemmällä ajanjaksolla korvata OpenGL. Khronos jatkaa OpenGL:n päivittämisestä sellaisille sovelluksille, jotka eivät tarvitse näytönohjaimelta suurinta mahdollista suorituskykyä, Engadget kirjoittaa.

Suoritinvalmistajista Vulkanin kelkkaan on hypännyt myös Qualcomm, joka lupaa Snapdragon 820:n olevan ensimmäinen Vulkanin kanssa nätisti yhteen pelaava järjestelmäpiiri.

Vulkanin ilmestymistä on innoissaan myös Valve, joka haluaa haastaa Microsoftin erityisesti pelimarkkinoilla. Valve on kehittänyt jo asiaa varten oman Steam Machine -konseptin sekä Debian Linuxiin perustuvan Steam OS -käyttöjärjestelmän.