Siitä lähtien kun kuulin, että jatko-osa Moon Studiosin valloittavalle Ori and the Blind Forestille oli tekeillä, olen odottanut sitä malttamattomasti. Nyt paluu söpöjen otusten metsään on käsillä, ja odotus on todellakin palkittu.

Metsänhenki Ori elelee tyytyväisenä adoptioperheensä luona. Pesueeseen löydetään jopa uusi jäsen, siipirikko pöllö Ku, joka varttuessaan alkaa kaivata lentokykyään enenevässä määrin. Ori keksiikin paikata siiven löytämällään höyhenellä ja lentoseikkailu voi alkaa.

Myrsky kuitenkin puuttuu peliin ja lennättää Orin ja Kun kauaksi sekä toisistaan että ottovanhemmistaan. Orin taival alkaa Kun etsinnällä, mutta matkan varrella törmätään muihinkin uuden metsän asukkaisiin. Ensimmäisestä pelistä tuttu luonnon putsaaminen pahojen henkien saastuttavasta vaikutuksesta tekee myös paluun.

Kuten edeltäjänsä, Ori and the Will of the Wisps on typerryttävän kaunis. Suot ja metsät hehkuvat syvissä väreissä ja jokaisella uudella alueella on omanlaisensa ympäristö. Metsän pikku otukset ovat suorastaan ällösöpöjä ja jopa suurin osa vihollisistakin on sympaattisia. Kenttiä säestää kaunis instrumentaalimusiikki, joka vaihtuu alueesta ja tunnelmasta toiseen.

Audiovisuaalisen loiston lisäksi tuttua on myös vaativa tasohyppely ja metroidvania-genrelle tyypillinen alueiden asteittainen aukeaminen. Sanoisin, että vaikeustasoa on jopa hieman nostettu ensimmäisestä pelistä, ja uusien alueidenkin löytäminen on välillä työn ja tuskan takana.

Alussa tosin pelaaja voi tällä kertaa päättää helpon, normaalin ja vaikean vaikeustason välillä, mutta harmillisesti sitä ei voi vaihtaa kesken pelin. Sujuvampaa pelikokemusta auttaa myös automaattitallennus erillisten tallennuspisteiden lisäksi. Blind Forestissa oli pakollista käyttää energiavarantoja, jos mieli tallentaa tallennuspisteiden ulkopuolella. Tähän on siis saatu huomattava parannus.

Uutuutena peliin on tuotu paljon enemmän interaktiota muiden hahmojen kanssa. Hieman myöhemmin löydettävä Wellspring Glades toimii eräänlaisena rauhallisena keskuskylänä, jota voi päivittää monella eri tavalla. Haastavista kartan sopukoista voi löytää malmia, jolla muun muassa voi rakentaa ja parantaa kylän ympäristöä sekä avata pikamatkaamisen onni. Asukkaita voi avustaa etsimällä kaikenlaisia kadonneita esineitä ja löytämällä kasvien siemeniä, joilla kylän puutarha monipuolistuu.

Kylän asukkaat eivät ole ainoita otuksia, joita Ori voi auttaa. Matkan varrella tulee vastaan yhtä sun toista avuntarvitsijaa ja sivutehtävät ovatkin toinen mukava uutuus. Erityisen monipuolisia ne eivät tunnu olevan, ne lähinnä vaativat jonkun tietyn alueen tutkimista ja jonkin esineen tai asian löytämistä. Silti ne tuovat peliin mukavaa puuhaa ja syyn joka nurkan nuohoamiseen. Haasteista pitäville kartalla on myös muutamia pyhättöjä, joissa voi testata omia taistelukykyjään tai nopeuttaan.

Orin kyvyt sekä energia- ja terveysvarannot kasvavat säännöllisin väliajoin pelissä etenemällä, mutta myös ostamalla kauppiailta parannuksia. Tietyt kyvyt ovat saamishetkestään asti mukana koko ajan, mutta osaa voi vaihtaa tilanteen mukaan. Paikkoja kyvyille on kuitenkin rajattu määrä, joten erilaisten yhdistelmien kokeilu kannattaa. Esimerkiksi seiniin tarttuminen ja kolmoishyppy voi olla tärkeää tietyssä osiossa, vahingon tekeminen nopeammin ja tehokkaammin toisessa.

Tämän lisäksi kartantekijältä voi ostaa useita karttoja, jotka avaavat valikosta löytyvää maailman karttaa jo etukäteen, helpottaen näin edes hieman reittien löytämistä. Valuuttaa ostoksiin ansaitaan vihollisia mätkimällä ja kultaisia energiapallukoita löytämällä. Eri parannukset maksavat eri määrän valuuttaa ja esimerkiksi kolmoishyppy onkin aikamoisen jauhamisen takana.

Testaushetkellä Xbox Onella pelissä esiintyi muutamia pieniä ongelmia.

(Ori & WotW saa heti julkaisupäivänään kookkaan päivityksen, joka korjaa merkittävän määrän teknisiä ongelmia. Elisan tuossa alapuolella mainitsemat bugit saattavat siis olla heti kättelyssä menneen talven lumia. Hyvä niin. -toim. huom.)

Tietyissä kohdin maisemaa rumensi pikselöityminen ja artefaktit. Välillä ruudunpäivitys jäätyi totaalisesti ja Ori jäi kesken hypyn roikkumaan ilmaan. Paussilla olevaa peliä kehotettiin jatkamaan X -nappia painalla, mutta todellisuudessa vain A -nappi palautti peliin. Toivottavasti näissä pikkuvirheistä päästään julkaisun aikaan kokonaan eroon, sillä muuten kyseessä on varmasti yksi vuoden parhaista peleistä.

Ori and the Will of the Wisps on aivan pakollinen hankinta edellisen pelin faneille sekä ihan kaikille muillekin. Se on juuri sopiva sekoitus uutta ja vanhaa, ällösöpöyttä ja haastavaa tasohyppelyä. Vahva suositus!