Nopeasti vilkaisten on vaikea löytää eroja mobiilioperaattoreiden välillä. Hinnat ovat kutakuinkin samassa ruodussa ja yhteistä on sekin, etteivät kenenkään lupaamat siirtonopeudet ole lähelläkään nimellisnopeutta. Onko siis suurtakaan väliä sillä, kenelle rahansa antaa? Kuluttaja-lehden testin perusteella on paljonkin.

Lehti otti laajaan testiinsä mukaan 30 kuluttajille myytävää kuukausimaksullista puhelinliittymää. Testissä arvioitiin liittymien hinnastot, käyttöominaisuudet ja operaattoreiden asiakastyytyväisyys.

Liittymät jaettiin neljään tuoteryhmään, jotka edustivat erilaista datankäyttöä vähäisestä supernopeaan suurkäyttöön. Kaikissa ryhmissä tasapäisen kärkikaksikon muodostivat Elisa ja Telia. Kolmas iso, DNA sai vain tyydyttävän arvosanan liittymillään ja Moi jäi vielä senkin taakse.

DNA:n asiakastyytyväisyys todettiin testin huonoimmaksi. Elisan asiakaspalvelijan esimerkiksi saa langan päähän keskimäärin 1,5 minuutissa, DNA:n asiakas odottelee 4,5 minuuttia. Asiakastyytyväisyyttä Kuluttaja-lehti selvitti kuluttajariitalautakunnan käsittelemien tapausten avulla.

Kuluttaja toteaa, että operaattorin valinnan tärkeys korostuu, kun tarvitaan erilaisia lisäpalveluita. Joillakin ne ovat ilmaisia, joillakin eivät. Esimerkiksi EU-maissa matkaillessa Telia veloittaa ylimääräisestä netin käytöstä vain euron päivässä, DNA lähes 4,5 euroa gigatavulta.