Ostajan kannalta PayPalissa on kaksi asiaa, joiden takia sitä kannattaa käyttää. Ensinnäkin on turvallisempaa antaa luottokorttitietonsa taholle, jonka turvallisuuskäytäntöjen voi olettaa olevan paremmalla tolalla kuin jollakin takahuoneesta pyöritetyllä nettikaupalla. Eivätkä pienimmät toimijat yksityisistä myyjistä puhumattakaan edes hyväksyisi luottokorttimaksua.

Toinen painava syy PayPalin käytölle on sen tuoma turva. Jos kaupat menevät tavalla tai toisella pieleen, ostaja saa rahansa takaisin PayPalilta. Tätä ominaisuutta on ikävä kyllä käytetty myös petoksiin, joissa myyjä on jäänyt ilman rahojaan.

Techspot kirjoittaa, että maksupalvelun uudet toukokuussa voimaan astuvat käyttöehdot ovat saaneet myyjät nostamaan äläkän. Ne kun tekevät PayPalin ostajalle tarjoaman turvaominaisuuden myyjien kannalta ikävämmäksi.

Myyjä joutuu maksamaan PayPalille jokaisesta maksutapahtumasta provision, joka koostuu 30 dollarisentin kiinteästä maksusta sekä 2,9 prosentista kauppasummasta. Esimerkiksi tuhannen dollarin ostoksesta PayPal kuorii siis päältä noin 30 taalaa.

Tähän asti kiistatapauksissa ostajalle on palautettu hänen maksamansa rahat kokonaisuudessaan ja myyjälle tuo 2,9 prosentin siivu. Toukokuussa myyjä jää ilman palautusta, PayPal pitää rahat itsellään vaikka myyjä jäisikin nuolemaan näppejään. Peruuntuneet kaupat tuottavat siis tälle tappiota.

Tällä voi olla vaikutuksia verkkokauppaan, kun myyjät ehkä varautuvat menetyksiin hintojaan korottamalla. Moni saattaa myös pudottaa PayPalin kokonaan maksuvaihtoehtojensa joukosta.

Lisäksi PayPal muuttaa kansainvälisissä kaupoissa mahdollisesti tarvittavia valuuttamuunnoksia käyttäjien kannalta epäedullisemmiksi.