Videopelejä pelaavien ihmisten määrä on vuonna 2022 noussut 4,6 prosentilla ja on nyt 3,2 miljardia. Tämä on jo lähes puolet maailman väestöstä.

Yhteensä maailman pelaajat käyttävät harrastukseensa tänä vuonna 184,4 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Se on vähemmän kuin vuonna, jolloin tuotot olivat 192,7 miljardia dollaria.

Kyseessä onkin alan tuottojen ensimmäinen lasku 15 vuoteen. Kyse on kuitenkin vain siitä, että pandemian aiheuttama piikki pelialan tuotoissa on nyt tasaantumassa.

Asia käy ilmi pelialan tutkimusyritys Newzoon tämän vuoden globaalista pelimarkkinaselvityksestä, josta kirjoittaa TechSpot.

Kuvakaappaus tutkimusraportista
Kuvakaappaus tutkimusraportista

Suurin osa pelaajien määrän kasvusta on peräisin Afrikasta ja Lähi-Idästä, jossa pelaajien määrä nousi 8,2 prosenttia yhteeensä 488 miljoonaan pelaajaan. Suurin osa sekä maailman pelaajista että pelialan tuotoista – 48 prosenttia ja 87,9 miljardia dollaria – on kuitenkin edelleen peräisin Aasiasta ja Tyynenmeren alueelta.

Pelialan tuloista 50 prosenttia on peräisin mobiilipeleistä, 28 prosenttia konsolipeleistä, 21 prosenttia PC-peleistä ja 1 prosentti selainpeleistä. Näistä segmenteistä ainoastaan PC-pelien tulot kasvoivat vuonna 2022: niiden tuotot kasvoivat 1,8 prosenttia. Selainpelien tuotto sen sijaan oli pudonnut jyrkimmin, 16,7 prosenttia.

Newzoo ennustaa, että maailman pelaajien määrä ylittää 3,5 miljardia vuoteen 2025 mennessä.