Loot boxit eli aarrelaatikot ovat pelin sisällä avattavia aarrearkkuja, jotka sisältävät satunnaisesti arvottavia tuotteita, kuten harvinaisia sankareita, asuja ja esineitä. Tyypillisesti loot boxeja saa avattua hitaasti keräämällä pelin omaa valuuttaa, tai nopeasti kuluttamalla niihin oikeaa rahaa.

Koska pelaajat janoavat juuri niitä parhaita tavaroita, he upottavat loot boxeihin paljon enemmän rahaa kuin yksittäisen pelin ostamiseen. Tämän vuoksi loot boxit ovat muodostuneet nopeasti yhdeksi pelialan tärkeimmistä monetisaatio- eli ansaitsemismekanismeista.

Loot boxit ovat olleet tapetilla sen jälkeen, kun EA:n loot box -mekaniikat nostivat sellaisen myrskyn, että päättäjätkin kiinnostuivat.

Myrsky ei ole suinkaan laantunut.

GamesIndustry.bizin mukaan Britannian parlamentti teetätti pitkällisen tutkimuksen loot box -mekaniikkojen toiminnasta sekä pitkäaikaisesta vaikutuksesta etenkin lapsiin. Digitaalisen, kulttuurin, median ja urheilun komitea DCMS tutki loot boxeja yhdeksän kuukautta ennen tulostensa julkaisemista.

DCMS:n 84-sivuinen tutkimus on ehdottomasti sitä mieltä, että uhkapelejä koskevan lain pitäisi ulottua myös oikealla rahalla ostettaviin loot boxeihin, ja niiden myynti lapsille pitäisi kieltää lailla.

Tutkimuksessaan DCMS totesi, että pelialan edustajien keskuudessa on havaittavissa ”rehellisyyden sekä läpinäkyvyyden puutetta”.

DCMS vaatii Britannian hallitusta muuttamaan kantaansa loot boxien suhteen ja toteamaan, että ne ovat yksi uhkapelaamisen muoto. DCMS haluaisi, että ikärajoja valvova eurooppalainen elin PEGI lisäisi peleihin merkinnän, mikäli ne sisältävät loot boxeja.

Loot boxien pitkäaikaisia vaikutuksia lapsiin DCMS ei juuri huomannut.

Sen sijaan DCMS peräänkuulutti, että pelialan pitäisi kantaa asiasta vastuuta ja käynnistää itsenäinen tutkimus joka tarkkailisi pelaamisharrastuksen pitkäaikaisia vaikutuksia.