Pääosin pc-peleissä seksuaalisuuteen liittyviä lisukkeita tehtaillaan jälkikäteen peleihin ympättävinä muokkauksina eli modifikaatioina tai modeina. Suurin osa näistä modeista on hyvin yksinkertaisia lisäyksiä, sillä periaatteessa riittää, että hahmon riisuu, vaihtaa 3d-mallin yllä olevaa värimaailmaa ja mahdollisesti myös paisuttelee mallin ulottuvuuksia.

Naishahmoille tehtyä kosmeettista kirurgiaa kyllä riittää, mutta mieshahmojen muutokset loistavat poissaolollaan. Kun niitä löytyy, ne eivät useinkaan ota fysiikkaa huomioon millään tavalla. Kuten PC Gamer toteaa, suositussa Better Males for Skyrim -modissa virtuaalimakkarat eivät heilu millään tavoin. On kuin joku olisi teipannut banaanin nivusiin ja pistänyt hommat sen jälkeen pakettiin.

PC Gamer kuitenkin otti yhteyttä pc-pelejä modaaviin harrastelijoihin ja uteli miksi modaajat eivät näe enempää vaivaa lihapyssyjen luomiseen.

Vastaus oli selkeä: se on todella vaikeaa ja vie paljon enemmän aikaa kuin luulisi.

Naishahmoilla on se etu, että niiden 3d-mallien geometria on valmiiksi kohdillaan. Sen kanssa pelehtiminen ei vaadi kummoistakaan osaamista.

Mieshahmoilla homma on toinen.

Miespuolisten hahmojen 3d-mallien geometria on usein sileä kuin Ken-nukella, sillä genitaalialueen animointia ei ole alun alkaenkaan tehty. Jotta hommat saadaan aidon näköisiksi, on ensinnäkin osattava muokata 3d-malleja, jotta virtuaaliveijari liikkuu yhteistyössä muun kehon kanssa. Kun hahmo esimerkiksi kyykistyy, heijarin on heilahdettava oikealla tavalla oikeisiin suuntiin.

Tämän lisäksi sukunuijassa on oltava uskottavasti massaa, eli fysiikka on osattava laittaa kondikseen.

Uskottavan pakkauksen luomiseksi ei siis riitä, että yksinkertaisesti pulttaa palleroiset ja lihatunkin kiinni valmiiseen malliin, ja ilman tällaista kovaa käsittelyä vällykäärme näyttää täysin feikiltä.

Ei siis liene yllätys, että häräntappoaseen tekeminen vaatii syvempää ymmärrystä 3d-mallintamisesta kuin mitä tyypilliseltä modaajalta löytyy.

Pelien kehittäjien puolella kyse on pitkälti ikärajoista. Peleissä, kuten tv-sarjoissa ja elokuvissakin, voi olla karuakin väkivaltaa ja ikärajasuositus pysyy silti sopivan alhaalla, mutta vähänkään alastomuutta ja ikärajat nousevat saman tien. Mitä korkeampi ikäraja, sitä vähemmän sillä on yleisöä. Moni pelistudio ei halua ottaa tällaista riskiä, ja koska miesten alastomuus on suurempi tabu kuin naisten, virtuaalikikkeleillä vain ampuu itseään jalkaan entistä varmemmin. Alastomat hahmot jäävät siis kaupallisista syistä tekemättä, sukupuolesta riippumatta.

Jos pelistudio jostain syystä hyväksyisikin jyhkeät jormat, niiden toteuttamiselle ei välttämättä anneta kauheasti resursseja. Näin kävi Conan Exilesin kanssa joka, pelin luova johtaja Joel Bylosin mukaan, käyttää sukuelinten mallintamisessa samaa fysiikkamoottoria kuin pelin vaatteetkin. Näinpä Conanin cicculat heiluvat tuulessa villisti kuin paalusta roikkuva lippu. Tämä toki johti myös siihen, että tuupparia koski myös samat ongelmat kuin vaatteita, mukaan lukien bugi joka venytti vaatteen – tai peniksen – hahmosta horisonttiin.

Modaamisen ja kehittämisen ongelmista huolimatta paksuille paaluille on selvästi kysyntää. Tästä kertoo jo sekin, että pelkästään Nexus Mods -sivustolta Better Males for Skyrim -modia, juuri sitä tuotosta missä heiluri ei heilu laisinkaan, on ladattu 7,8 miljoonaa kertaa.