Pelinkehittäjä DICE palaa viimeisimmällä Battlefield 2042 -pelillä jälleen modernin sodankäynnin pariin, kahden edellisen pelisarjan osan sijoitettua ensimmäiseen ja toiseen maailmansotaan. Onko lähitulevaisuuteen sijoittuvasta räiskinnästä uudeksi klassikoksi parhaimpien Battlefield-pelien rinnalle vai jääkö se unholaan pelisarjan mustan lampaan eli scifistisen Battlefield 2142:n tavoin?

Battlefield 2042 sijoittuu nimensä mukaisesti vuoteen 2042. Pelin povaama lähitulevaisuus näyttää synkältä: ekologisia ja ekonomisia katastrofeja, lukemattomia maattomia ihmisiä sekä satelliittijärjestelmän romahtaminen. Tähän maailmaan ei kuitenkaan pelissä tutustuta erityisen syvällisesti, sillä Battlefield 2042 ei pidä sisällään lainkaan yksinpelikampanjaa.

Tämä kuulostaa hyvältä, sillä pelisarjan sydän löytyy kuitenkin moninpelistä ja resurssien keskittäminen sen hiomiseen parhaaseen mahdolliseen kuntoon on vain järkevää. Ikävä kyllä todellisuus iskee pelissä pian naamalle päälle ajavan ilmatyynyaluksen voimalla, sillä Battlefield 2042 on julkaistu selvästi keskeneräisenä.

BF42 ei missään tapauksessa ole pelaamiskelvottomassa kunnossa, mutta sekä pelin PlayStation 5 että Xbox Series X -versiot kärsivät lukuisista ärsyttävistä pienistä teknisistä ongelmista ja bugeista. Pienten ongelmien yhteisvaikutus kasautuu ja alkaa pikkuhiljaa syömään yhä enemmän ja enemmän hermoja.

Ongelmista pahimmat, kuten loukkaantuneiden tiimikaverien ylös nostamisen estävät bugit, vaikuttavat oleellisesti erittäin negatiivisesti koko pelikokemukseen. Puhumattakaan sitten niistä muutamista kerroista, kuin peli yksinkertaisesti kaatuu kokonaan, täysin ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta.

Keskeneräisyys näkyy erityisesti myös siinä, kuinka epätasapainossa tällä hetkellä pelin aseet ja eri ajoneuvot ovat. Kauhun kylväminen fysiikkaa uhmaavalla ilmatyynyaluksella on toki hauskaa, kun itse on ratin takana. Huumoria on vaikeampi nähdä, kun puolet omasta joukkueesta tulee liiskatuksi järjettömällä nopeudella ja lähes äänettömästi liikkuvan ajoneuvon alle, etenkin jos yrittää epätoivoisesti puolustaa strategisesti tärkeää kaappauspistettä. Puhumattakaan siitä, kun näkee aluksen kiipeämässä pitkin pystysuoraa pilvenpiirtäjän seinää matkalla kaappaamaan katolla oleva piste.

Aseiden suhteen taas konepistooli PP-29 tuntuu tällä hetkellä olevan yksinkertaisesti ylivoimainen lyhyillä ja keskipitkillä etäisyyksillä, eli valtaosassa peliä. Tasapainotuksen puutteesta kertoo myös se seikka, että pelin paras kiikarikivääri on parempi ja nopeampi tuhoamaan ajoneuvoja kuin pelin sinko.

Silti, näistä huomattavasti ongelmista huolimatta, huomasin palaavani pelin pariin yhä uudestaan ja uudestaan. Joskus enemmän turhautuneena mutta yhä valmiina yrittämään vielä kerran, sillä ehkä tällä kertaa tämä ase- ja hahmoyhdistelmä auttaisi voittoon.

Siellä se kiipeää. Ilmatyynyalusten ylivoimaa ei pidä vähätellä! -

Battlefield 2042 myös uudistaa pelin perinteistä hahmoluokkajärjestelmää, tai pikemminkin ampuu sen raidetykillä kiertoradalta nuuskaksi ja rakentaa tilalle jotain kokonaan uutta sekä hieman joustavampaa.

Luokat korvataan pelissä kymmenellä uudella spesialistilla. Vaikka jokaisella on kaksi omaa erikoiskykyä, spesialistit yhä hieman rajautuvat hyökkäys-puolustus-tuki -akselille. Esimerkiksi Wikus "Casper" Van Daele voi ohjata pientä drone-lennokkia, jonka avulla pelaaja pystyy merkkaamaan vihollisia tiimikavereilleen. Emma "Sundance" Rosier taas omaa laskuvarjon sijaan liitopuvun, jolla pystyy sukkelasti liikkumaan paikasta toiseen kylvämään erikoiskranaatteja.

Sundance liitää karkuun vaikka tornadoa. -

Kaikki spesialistit voivat käyttää kaikkia pelistä löytyviä aseita ja varusteita, joten ammuslaatikon voi antaa lisävarusteeksi vaikka välskärin toimeen keskittyvälle Maria Falckille. Tämä antaa mukavasti mahdollisuuksia kokeilla erilaisia varusteyhdistelmiä. Esimerkiksi kiikarikiväärillä varustettu spesialisti Webster Mackay voi kiipeilykoukullaan mennä väijymään mitä mielikuvituksellisimpiin paikkoihin.

Lisää vaihtoehtoja tarjoaa myös kokonaan uusi aseiden lisävarustejärjestelmä. Pelaaja pystyy lisäämään aseisiin useita avaamiaan lisävarusteita, myös kesken taistelun. On siis mahdollista vaihtaa aseen tähtäin ja luotityyppi kesken kärhämän ja lätkäistä vaikkapa äänenvaimennin päälle. Nopea muokattavuus antaa pelaajan mukautua tilanteesta toiseen, ja järjestelmän käyttö on erittäin selkeää sekä vikkelää, kunhan sen vain ensin oppii.

-

Pelisarjalle tuttuun tapaan osa varusteista, aseista ja jopa spesialisteista täytyy avata keräämällä kokemuspisteitä tai asekohtaisia tappoja, joten aluksi pelaajan valikoima on huomattavasti rajatumpi. Kovin kauaa peliä ei tarvitse pelata päästäkseen käsiksi hieman parempiin varusteisiin.

Kokemuspisteitä ja tappoja pääsee kerryttämään uusilla kartoilla tällä kertaa kolmessa eri pelimuodossa. Kartoista kaksi on tarkoitettu täydelle 128 pelaajalle ja yksi taas vain 32 pelaajalle. Massiivista sotaa käydään pelisarjan perinteisessä Conquest-tilassa, jossa kaksi osapuolta taistelee kentällä karttapisteiden hallinnasta ja peli päättyy kuin toiselta osapuolelta loppuu joukkueen eläminä toimivat vahvistukset.

Breakthrough-tilassa toinen osapuoli yrittää vallata kentästä löytyvät karttapisteet ja saada puolustajan veätytymään sektori sektorilta, kunnes kaikki pisteet kartasta ovat vallattuja. Puolustava osapuoli taas yrittää saada pidettyä kiinni karttapisteistä, kunnes hyökkääjältä loppuvat vahvistukset. Hyökkääjä saa kuitenkin lisää joukkoja onnistuessaan valtaamaan uuden karttasektorin.

-

Pelissä on myös kokonaan uusi Hazard Zone -pelitila. Siinä 32 pelaajaa jaetaan neljän hengen joukkueisiin metsästämään pelikentille tippuvia datalevyjä hieman battle royale -henkisesti. Vastassa ei kuitenkaan ole ainoastaan muita pelaajia vaan myös tietokoneen ohjastamia puolustavia joukkoja, ja pelikentältä pystyy pelastautumaan turvaan vain kaksi joukkuetta datalevyineen, satunnaisesti saapuvan kahden kuljetuskoneen kyydissä.

Hazard Zone onkin varsinkin evakuointikoneiden saapuessa hauskaa ja hetkistä vääntöä siitä mikä joukkue selviää hengissä pakoon. Varsinkin satunnaisten pelaajien kanssa pelissä koordinointi on kuitenkin hankalaa, sillä peli ei tue lainkaan sisäistä äänichättiä. Tämän puutetta paikkaa hieman pelin merkkausjärjestelmä, mutta se ei tietenkäään tarjoa lähellekään yhtä tarkkaa kommunikointia.

Pelitilana Hazard Zone ottaa myös hieman vaikutteita Counter-Strikesta, sillä pelaajien täytyy joka pelikerralle ostaa uusi varustus menestyksestä ansaitulla valuutalla. Tosin tässäkin on nähtävissä pientä hiomattomuutta, sillä ostettavat aseet käyttävät pelaajan jo valmiiksi avaamia ja asettamia lisävarusteita, mutta pelitilan alettua niitä ei pysty enää muokkaamaan. Tämä on ongelma varsinkin, jos peli on jälleen kerran bugittanut ja poistanut kaikki aseeseen asennetun lisäosat. Muissa pelitiloissa tämä ei juurikaan haittaa, koska pelaaja voi laittaa ne uudestaan paikoilleen seuraavan kuoleman jälkeen. Hazard Zonessa pelaajalla on kuitenkin vain yksi elämä käytettävissä, joten peli on vedettävä sitten ilman lisävarusteita.

Portalin riemuja. Potkurikoneita ja pieniä sotarobotteja iloisesti sekaisin. -

Yksi BF42:n mielenkiintoisimmista uutuuksista on kuitenkin sen Portal-tila, joka on eräänlainen best of -kokoelma pelisarjan historiasta. Pelitila tarjoaa kuusi karttaa muista Battlefield-peleistä ja se antaa pelaajille mahdollisuuden luoda kokonaan uusia yhdistelmiä tavoitteista, säännöistä ja yksiköistä. Halutessaan pelaajat voivat vaikkapa pistää vastakkain toisen maailmansodan saksalaisjoukot Battlefield Bad Company 2:n yksikköjä vastaan Battlefield 3:n Caspian Border -kartalla.

Portal-pelitila antaa pelisarjan faneille mahdollisuuden luoda kaikenlaisia häröjä kokonaisuuksia, mutta tilassa löytyy myös turvallisesti valmiiksi kuratoituna muutamia klassikkopelimuotoja vanhoista Battlefield-peleistä. Pelitilan ehdottomasti parasta puolta on kuitenkin käydä läpi serverilistausta sekä ihmetellä mitä kaikkea sieltä löytyykään.

Ikävä kyllä Portal on myös tällä hetkellä ainoa pelitila, josta löytyy mahdollisuus selata palvelimia ja valita mitä karttaa pelaisi, sillä peruspeli toimii ainoastaan satunnaisen pelihaun voimin. Serverihaun puuttuminen ei suinkaan ole ainoa erikoinen puute, vaan pelissä ei myöskään ole lainkaan normaalia pistetaulukkoa, josta näkisi kaikkia pelaajien tappo/kuolema/pistetilanteen.

Pelinkehittäjien mukaan tämän tarkoituksena on saada pelaajat tappolukujen tuijottamisen sijaan panostamaan enemmän yhteistyöhön ja tavoitteiden pelaamiseen. Tosiasiassa puute vain hämää, eikä vähiten siksi, että on huomattavasti vaikeampi arvioida omaa sen hetkistä henkilö- tai joukkuekohtaista menestymistä.

Suurhyökkäys käynnissä. Kun lauma sotilaita lähtee tankein ja kopterein isoon rynnäkköön, eeppistä menoa voi vain ihastella. -

BF42:n massiiviset 128 hengen kartat (pc:llä, XSX:llä ja PS5:llä) tuovat ison skaalan taistelut eloon aivan uudella ja parhaimmillaan todella innostavalla tavalla. Välillä on mahtavaa seurata kymmenien oman puolen pelaajien ja useiden ajoneuvojen lähtiessä vyörymään liikkeelle juuri kaapatulta karttapisteeltä seuraavaa kohti.

Pelin seitsemästä uudesta kartasta muutamat toimivat erinomaisena esimerkkinä siitä, kuinka kenttäsuunnittelun avulla voidaan itsessään kertoa tarina, jota yksinpelin puuttuessa ei voida muuten kertoa. Esimerkiksi Egyptiin sijoittuva Renewal on muurin jakama valtava kenttä, jonka toisella puolella on karu autiomaa energiaa tuottavine aurinkopaneeleineen, ja muurin takaa taas löytyy keinotekoisesti luotu kasvihuoneiden täyttämä vihertävä keidas.

Huolimatta siitä, että itse olen pitkälti viihtynyt yllättävän hyvin Battlefield 2042:n parissa, niin sitä on silti sen tämänhetkisessä tilassa vaikea suositella. Pelisarjan pitkäaikaisia faneja voi kismittää muutokset perinteisiin järjestelmiin, kun taas uudet pelaajat voivat palaa hyvin nopeasti loppuun teknisten ongelmien sekä massiivisen epätasapainon kanssa.

Bugi lievemmästä päästä. Vaikka vastustaja näyttääkin olevan aseeton, näin ei todellisuudessa ole. -

Pelinkehittäjä DICE:llä on selvästi ollut ideoita pelisarjan uudistamiseksi, mutta Battlefield 2042 ei ole saanut sen ansaitsemaa huomiota. Peli on täynnä pieniä yksityiskohtia, joista näkee, että peli on pistetty kiireellä ulos. Yhtenä esimerkkkinä Portal-pelitilassa toisen maailmansodan lentokoneiden karttaikonina toimii Battlefield 1942 -kentissä moderni suihkuhävittäjä.

Pelisarjan fanien ei kuitenkaan kannata vaipua vielä epätoivoon, sillä jo joulukuussa pitäisi saapua päivitys korjaamaan pelin asetasapainoa. Jo julkaisupäivänä ilmestynyt päivitys korjasi ennakkojulkaisua vaivanneet, todella pahat palvelinongelmat.

Battlefield 2042 voi siis vielä lähitulevaisuudessa käydä läpi samanlaisen päivitysruljanssin kuin pelisarjan edellinen osa Battlefield V, jonka julkaisu oli yhtä lailla ongelmallinen. Toivottavasti kuitenkin viimeisimmän pelin osalta ei tarvitse odottaa vuoteen 2042 saakka, että peli saavuttaa sen potentiaalin, johon sillä selvästi on mahdollisuutta.

Kakkosmielipide

Lähitulevaisuuteen sijoittuvan Battlefield 2042:n pressimateriaalit lupasivat paljon: ennennäkemättömän suuria kenttiä, joilla peräti 128 pelaajaa voisi mitellä asein, tankein ja helikopterein. Lisäksi mukana olisi neljän hengen tiimejä vastakkain asetteleva Hazard Zone, hahmoluokat korvaavat spesialistit ja paljon ennakkohypeä nostattanut Battlefield Portal. Harmillisesti näistä vain jälkimmäinen on onnistunut lunastamaan ainakin osan lupauksistaan. Tämän lisäksi yksinpelin puuttuessa kokonaan peli nojaa täysin moninpelinsä tekniseen toimivuuteen, joka on osoittautunut ongelmalliseksi etenkin konsolien kohdalla.

Pelin suurin ja korjausliikkeiden kannalta ongelmallisin puoli on sen 128 hengen pääpelimuoto. Kartat ovat kyllä suuria ja vaikuttavia, mutta niiden kohdalla kävi juuri niin kuin osa ennusti. Tarkoituksetonta haahuilua ja yksin tetsaamista on liian paljon toimintaan verrattuna, ja tarkka-ampujille on koittanut kissanpäivät. Jos kiikarikivääri ei poimi sinua kuuden mailin päästä, jokin pelin ajoneuvoista päästelee mosurista ilman pihalle noin nanosekunnissa. Suuret kentät edellyttävät luonnollisesti riittävän suuren määrän ajokkeja, ja jos et ole yhdessä niistä, elinajanodotus tippuu valtavasti. Sisätiloja on muutamaa kenttää lukuun ottamatta vain vähän, eikä niistä poistuminen tule kuuloonkaan, jos minigunilla varustettu härveli kyttää oven ulkopuolella.

Ilmauhkaa vastaan pelaajilla on sentään AA-ohjukset, mutta tankkeja vastaan tarkoitettu rekyylitön raketinheitin on lähes impotentti. Bugin takia seiniä pitkin hilpeästi kiipeilevä ilmatyynyaluskin kestää aivan liikaa osumaa mistä tahansa jalkaväen aseesta. Lopputuloksena täysin tyhjästä tulleita kuolemia saattaa tulla sarjassa niin monta, että sormet hapuilevat Alt+F4 -yhdistelmää.

-

Kaiken kruunaamiseksi eri aseiden lukuisia lisäosia saa avattua vain ajan ja tappojen myötä, joten aloitteleva pelaaja on moninkertaisessa altavastaajan asemassa. Avattavia aseita on sitten taas todella, todella vähän, mikä tuli melkoisena yllärinä valikoita tutkittaessa. Koko käyttöliittymä on muuten täysin konsolien ehdoilla tehty. Palikat ovat peli-PC:n ruudulla valtavia klohmoja eikä esimerkiksi hiirellä voi osoittaa tai raahata erilaisia elementtejä suoraan, vaan kaikkialle on kuljettava jäykästi valikkopuun oksalta toiselle.

Näyttävän ulkoasun ohella Battlefield Portal on tällä hetkellä pelin ainoa valopilkku. Se antaa pelaajalle mahdollisuuden hypätä takaisin Battlefield 1942:n, Bad Company 2:n tai Battlefield 3:n pariin muutaman kartan ja perusaseet voimin. Jos valmissetit eivät riitä, uusia variantteja voi väkästää yllättävän voimakkaalla mutta hieman kankealla editorilla vaikkapa pistämällä modernit tankit toisen maailmansodan pommikoneita vastaan. Vanhastaan tutut kentät ja aseet sekä pienempi skaala nostattivat nostalgianväreet välittömästi ja sinkohippaan tuli heti tuhat prosenttia lisää fiilistä. Toiminta ei ole jatkuvaa, mutta sitä on riittävästi eikä joka hetki tunnu siltä, kuin sata silmää yrittäisi haroa sinua tähtäimiinsä tuhannesta eri pusikosta ja pimeästä nurkasta.

Battlefield 2042:n kohdalla suuret numerot ovat kääntyneet sitä itseään vastaan. Käyttöliittymän, kaatuilun, asevalikoiman ja puuttuvien ominaisuuksien kaltaisiin asioihin on odotettavissa parannusta päivitysten muodossa, mutta 128 hengen pääpelimuodon ja oudossa hahmoluokan ja erikoistyökalun välimaastossa elävien spesialistien kohtaloa on vaikeampi arvioida. Molempia on puskettu voimakkaasti markkinoinnissa, eikä kumpaakaan ole helppo, nopea tai halpa korjata pelaajia miellyttävään kuosiin.

– Matti Isotalo

Battlefield 2042

MIKÄ Eeppisen suuri ja monipuolinen sota kärsii bugeista

HYVÄÄ Massiivisten taisteluiden tunnelma, uudet kartat ja sääilmiöt, asejärjestelmän ja luokkajärjestelmän muutokset, Portal-pelitilan mahdollisuudet

HUONOA Aseiden ja ajoneuvojen tasapainotus hakusessa, tekninen toteutus jättää paljon toivomisen varaa, yksityiskohtien laiminlyönti ja yleinen huolimattomuus, serverihaun ja pistetaulukon puuttuminen

ALUSTAT PC, PS4, PS5, X1, XSX

HINTA 60 euroa