Curse of the Dead Gods käynnistyy Geneerisen Partaäijän päätyessä käpistelemään atsteekkihenkisen temppelin sisällä ovea, joka olisi kenties kannattanut jättää rauhaan. Seurauksena miekkonen sysätään jumalien julmaan labyrinttiin, kohtalonaan kuolla uudelleen ja uudelleen.

Tarinankerrontaa tätä alustusta lukuun ottamatta ei juuri harrasteta, ja pelaaja päästetään vapaaksi kuoleman, hahmon parantelun ja uudelleensyntymisen lähes loputtomaan oravanpyörään.

Partaäijä pimeydessä

Muutama teema kohoaa Kuolleiden Jumalien kirouksesta varsin ainutkertaisiksi pelimekaniikoiksi asti. Ansat ja pimeys ovat pelissä jatkuvasti läsnä ja toimivat yhdessä pelaajan kampittamiseksi. Ansoja ei nimittäin voi nähdä ilman valoa (tai erikoiskykyjä), mutta soihtu kädessä ei voi taistella lukuisia muinaisia väliamerikkalaisvihulaisia vastaan. Pelaajan on siis muun käsikähmän lisäksi muistettava pitää valot päällä nuotioita tai muita palavia asioita sytytellen.

Paljastunut ansakaan ei ole vaaraton, ja maasta nousevat piikit, yllätyshyökkäyksiä tekevät patsaat ja muu irtaimisto pitävät pelaajan varpaillaan silloinkin, kun möröt eivät höngi niskaan. Hyvänä puolena vihollisetkaan eivät ole näille vaaroille immuuneita, ja ottavat kunnolla osumaa esimerkiksi pelaajan paiskatessa ne piikkilattioiden päälle.

Kolmas erikoisuus löytyy jatkuvasti päälle puskevan korruption muodossa. Jokainen avattu kammio kasvattaa päähenkilöä kalvavaa korruptiota, ja tasaisin väliajoin tästä seuraa erilaisia tittelin mukaisia kirouksia. Osa näistä on varsin harmitonta tavaraa, kuten ansojen aktivoitumista nopeammin. Osa saattaa jopa antaa jonkinlaista etua haittavaikutuksensa lisäksi.

Kun korruptio kasvaa sietämättömäksi, pelaajalle isketään päälle isompi kirous, joka laittaa selviytymisen lopulta yhden kestopisteen varaan. Erinäiset viholliset, kiroukset ja muut seikat voivat lisätä korruptiota entisestään, joten peli saa nopeasti eräänlaisen kevyen aikarajan, jonka puitteissa jumalat pitää mestata.

Tuhat ja yksi pyörivää terää

Taistelu on nopeatempoista ja vaatii aiemmin mainittujen asioiden lisäksi monen yhtäaikaisen asian tarkkailua. Väisteleminen kuluttaa staminaa, joka tuntuu olevan koko ajan kortilla. Vastustajien torjuminen on paitsi tehokkaampaa, myös tainnuttaa hyökkääjät hetkeksi, mutta vaatii täsmällistä ajoitusta.

Erilaiset aseet toimivat eri tavoin ja vaikuttavat valtavasti pelityyliin. Osa voimakkaammista vihollisista on parempi hoidella pidemmän matkan takaa loitsijoiden ottaessa paremmin osumaa kosketusetäisyydeltä.

Pelin edetessä aloitusasevalikoima kasvaa, mutta parhaat tussarit, miekat ja tapparat löytyvät useimmiten seikkailun edetessä. Jokaisella aseluokalla on selkeästi omanlainen tuntuma, ja omien suosikkiyhdistelmien löytämisessä menee taatusti tovi jos toinenkin. Osa tuntuu selkeästi toisia tehokkaammilta ainakin aluksi, etenkin jos niiden erikoiskykyjä saa vahvistettua erilaisilla amuleteilla ja taikaesineillä.

Vielä kerran uudelleen

Kuoleman korjatessa palataan tuttuun tapaan kammioon, jossa pelaaja voi käyttää kentän aikana tienaamaansa valuuttaa aloitusaseiden, kykyjen, pelin aikana löytyvän asevalikoiman ja muun avaamiseen.

Kammiosta voi myös lähteä päivittäin vaihtuville, vain yhden peluukerran salliville tehtäville, joissa käteen isketään usein erityisen voimakas ase tai kyky, mutta myös yksi tai useampi peliä selkeästi vaikeuttavaa muunnosta. Ne tarjoavat kuitenkin mukavasti vaihtelua peruspelaamiseen ja esimerkiksi pelkällä legendaarisella jousella pimeässä sompailu oli todella viihdyttävän erilainen kokemus.

Uniikilla tyylillä maustettu, omiakin ideoita sisältävä Curse of the Dead Gods onnistuu viihdyttämään mukavasti pelisessiosta toiseen. Pelattavaa ei kenties ole muiden roguelite-kumppaneidensa verran ja tarinankerronta jää hyvin ohkaiseksi, mutta jos haastava ja nopeatempoinen taistelu korruptiota, ansoja, vihollisia ja aikaa vastaan kiinnostaa, peliä ei kannata jättää väliin.

Curse of the Dead Gods

MIKÄ Mukavasti viihdyttävä roguelite

HYVÄÄ Omaperäinen ulkoasu, toimiva mutta haastava taistelu, päivittäiset tehtävät

HUONOA Hyvin vähän tarinankerrontaa, ei suunnattoman pitkäkestoinen

ALUSTAT PC, PS4, X1, NSW

HINTA 20 euroa