Tämä artikkeli on osa Mikrobitin isompaa pelinkehitysjuttua. Lue myös pääjuttu.

Sosiaalinen puoli on peli-ilon kulmakiviä – se että verkkopelissä vastustajana on tekoälyä välkympi ihmisvastus tai että voi veistää vitsiä kavereiden kanssa samalla, kun puhkoo vihollispelaajien vatsanpeitteisiin ylimääräisiä reikiä.

Sosiaaliset kanavat eivät ole vain kehittäjien hyväntahtoisuutta. Niitä on totuttu odottamaan, ja niiden puute on pelille miinusta. Ja bisneksessä miinuksia on syytä välttää.

Sosiaaliset kanavat koukuttavat, kun rakennetaan pidemmälle kestävää eli persistenttiä pelikokemusta. Pelaaja näkee laajankin yksinpelin koko sisällön nopeasti, mutta sosiaalisuus sitoo hänet moninpelattavaan tuotteeseen pidemmäksi aikaa.

Yhteisöllisyyden tunne kasvaa, kun verkkoroolipelissä pelaa yhdessä kymmenien muiden pelaajien kanssa.

On upeampi kokemus kukistaa vastus yhdessä ystävien kanssa, kuin saada pahis nitistettyä yksin. Saavutus luo onnistumisen ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia. Sama pätee omien puolustamiseen. Hädässä ystävä tunnetaan, jos joku uhkaa hyökätä vaikka kauniiseen fantasiakaupunkiin, jonka rakentamiseen on uhrannut tunteja.

Saavutusten vertailulla pidetään pelaaja pelissä. Sankarillisilla suorituksilla, harvinaisilla esineillä tai tyylikkäällä ulkonäöllä saa huomiota ja hyväksyntää, joka on meille kaikille merkittävä tarve.

Viisaat pelintekijät miettivät pelinsä sosiaalista puolta heti alkumetreiltä asti ja rakentavat pelimekaniikkoja tukemaan kilpailu- ja yhteistyöviettiä. Työ kannattaa aloittaa ajoissa, sillä ominaisuuksien lisääminen kesken projektin on työläämpää.

Community manager hoitaa yhteisöä

Luonnos Shamaaniksi. Hahmot luonnostellaan usein digitaalisesti. Kuvissa Shamaanin kehittelyä Compass Point: West -mobiilipeliin.

Monilla studioilla on riveissään community manager, jonka avulla pelistudio pitää kontaktia yllä yleisöönsä alusta asti.

Toimenkuva on pelialalla suhteellisen uusi, mutta sen merkitys kasvaa jatkuvasti.

Community manager toimii pelistudion ja fanien rajapinnalla, samanaikaisesti sekä pelaajien että pelistudion puolella olevana kaksoisagenttina. Hän keskittyy pelin ympärillä pyörivän yhteisön hoitamiseen, juttelee fanien kanssa, pallottelee ideoita, pitää yllä hyvää pöhinää ja kuuntelee fanien murheita.

Community manager onkii selville pelaajien tarpeet ja toiveet: mihin osaan pelistä fanit ovat tyytyväisiä, mitkä osiot aiheuttavat marinaa ja mihin suuntaan sitä haluttaisiin viedä? Hänen kauttaan pelistudio saa ensi käden tietoa siitä, mitä osa-aluetta heidän on petrattava, jotta peli toimisi paremmin.

Community manager pitää huolta siitä, että ihmiset viihtyvät pelin parissa. Mitä paremmin pelaajat viihtyvät, sitä pidempään he pelin parissa pysyvät. Mitä vuolaammin he peliä kehuvat, sitä enemmän tulee uusia pelaajia. Hyvä community manager on etenkin free-to-play-peleille merkittävän arvokas resurssi.

Lue myös:

Miljoonahitin synty: näin pelinkehitys etenee ideasta valmiiksi tuotteeksi

Free-to-play: näin toimii ilmaispelien logiikka

Pelinkehityksen opas: sosiaalisuudesta on tullut elintärkeä osa pelejä