Kaliforniassa Riversiden yliopistossa on tehty uusi tutkimus, jossa on tutkittu Panasonicin litiumioniakkujen käyttäytymistä. Samanlaisia 18650-tyyppisiä akkukennoja käytetään Tesloissa ja muissa sähköautoissa sekä lukuisissa muissa akkuvirralla toimivissa laitteissa.

Akut tyhjennettiin täysin ja ladattiin sen jälkeen täyteen samankaltaisella tekniikalla kuin sähköautojen pikalaturit hommansa hoitavat. Tavanomaisen latauksen myötä jo 40 latauskertaa laski akun kapasiteettia huomattavasti, noin 40 prosenttia. Tutkijoiden kehittämällä uudella lataustavalla kapasiteetti laski samassa ajassa vain 20 prosenttia. Algoritmipohjainen lataustapa ottaa huomioon akun sisäisen resistanssin.

Sähköautomaailmassa akkuja pidetään käyttökelvottomina, jos niiden kapasiteetti on pudonnut alle 80 prosenttiin alkuperäisestä. Ilman algoritmiohjattua latausta akut olivat siten käyttökelvottomia jo 25 latauskerran jälkeen. Jos purkamista ja latausta jatkettiin 60 kertaan asti, alkoivat akkukennot jo halkeilla – jotkut niistä jopa syttyivät tuleen.

Vaikka tutkijoiden algoritmilataus ei ole vielä yleisesti käytössä, ovat he julkaisseet suositukset miten sähköauton akkujen käyttöikää voi pidentää. Supernopeita pikalatureita kannattaa vältellä, jos akut ehtii ladata myös hitaammalla versiolla, akkua ei myöskään kannata päästää tyhjenemään täysin, eikä akkuja saisi koskaan yliladata.