PlayStation 5:n ohjehintaa ei ole vielä vahvistettu, mutta Sonyn mukaan sen pitäisi olla riittävän alhainen.

”Uskon, että voimme julkaista [PS5:n] sellaisella ohjehinnalla, että se houkuttelee pelaajia, etenkin laitteen kehittyneiden ominaisuuksien ansiosta”, PlayStationin pääarkkitehti Mark Cerny kommentoi.

Toki tämänkaltainen kommentti on melkeinpä itsestään selvyys, mutta sitä on kuitenkin helppo uskoa, sillä Sony on varmasti oppinut PS3:n alkutaipaleen vastoinkäymisten jäljiltä mitä liian korkea hinta laitemyynnille tekee.

Tehoissa riittää

Sony oli yllättävän rehellinen PlayStation 5:n raudan suhteen. Yhtiö vahvisti, että sen sisällä sykkii kolmannen sukupolven AMD Ryzen-suorittimeen pohjautuva, 7 nm tekniikkaa käyttävä kahdeksanytiminen prosessori.

Grafiikkapuolta hoitaa kustomoitu Radeon Navi, joka tukee säteenseurantaa (engl. ray tracingia). Cernyn mukaan sitä käytetään myös tehostamaan pelien äänimaailmaa.

Koska tehoja piisaa, PlayStation 5 tukee 8k-kuvatarkkuutta sekä 3d-äänimaisemaa. Se tukee myös 4k-tarkkuutta 120 Hz virkistystaajuudella.

PS5:stä löytyy levyasema, joka osaa lukea 4k-tarkkuuden bluray-levyjä. PS5:n pelilevyjen kapasiteetti on 100 Gt.

PlayStation 5 tukee myös PSVR-järjestelmää. Cerny ei kommentoi Pleikkarin vr-suunnitelmia muuten kuin sanomalla, että vr on Sonylle tärkeä. Tämä viittaisi siihen, että Sony kehittelee virtuaalitodellisuutensa seuraavaa sukupolvea.

Sony on aiemmin luvannut, että PlayStation 5 tulee olemaan ympäristöystävällisempi. Kun sen asettaa lepotilaan, se käyttää merkittävästi vähemmän virtaa kuin PS4. Yhtiö on myös luvannut tarkistaa miten konsoleiden valmistamisen hiilijalanjälkeä saataisiin kompensoitua, ja kuinka datakeskuksistakin saataisiin energiatehokkaampia.

Vanhasta ei tarvitse luopua

GameSpotin tiivistelmän mukaan PlayStation 5 käyttää samaa järjestelmäarkkitehtuuria kuin PS4. Tämän ansiosta laite on taaksepäin yhteensopiva PS4:n kanssa, eli PlayStation 4:n pelit toimivat myös tuoteperheen kuopuksessa.

Koska PS5 on edeltäjäänsä tehokkaampi, ja siinä on perinteisen kiintolevyn sijasta ssd-levy, PlayStation 4 -pelit sekä käynnistyvät että rullaavat merkittävästi nopeammin ja pehmeämmin. Cerny demonstroi tätä käynnistämällä Spider-Manin PS4 Prolla sekä PS5:n prototyypillä. PS4 Pro käynnisti pelin 15 sekunnissa, PS5 alle yhdessä.

Taaksepäin yhteensopivuus on Sonylle tärkeää muutenkin kuin pelien suoran myynnin kannalta, sillä Sony ymmärtää yhteisöjen voiman merkityksen: ne sitovat käyttäjät pitäytymään laitteessa. Jos vanhat kaverit ja ystävyyssuhteet jäävät PS4:lle, houkutus hankkia PS5 on merkittävästi pienempi. Nyt mistään ei tarvitse luopua.

Sony Interactive Entertainmentin johtaja Jim Ryan kommentoikin Cnetille, että ”tästä ei tehdä joko-tai -valintaa jossa on oltava joko PlayStation 4:llä tai [PS5:llä] jotta ystävyyksiä voi jatkaa”.

Ohjain uusiksi

Sony kertoo, että PS5:n peliohjain siirtyy käyttämään haptista teknologiaa värinätoiminnon sijasta. Haptinen teknologia tarkoittaa tuntoaistiin pohjautuvaa tekniikkaa, eli peliohjaimen pitäisi pystyä tarkemmin välittämään pelaajalle eri tuntemuksia.

”Seinään törmääminen autolla tuntuu hyvin erilaiselta kuin taklaus jalkapallokentällä. Tekniikan avulla voidaan jopa välittää erilaisia tekstuureja, kuten miltä tuntuu juosta heinikossa tai rämpiä mudassa”, Sony hehkuttaa.

PS5:n ohjaimen liipaisimissa on säädettävä vastus, jonka ansiosta pelien kehittäjät voivat lisätä peleihinsä esimerkiksi tunteen siitä, miten jousen vetäminen taakse tuntuu ennen kuin nuoli lähetetään lentoon.