Pelien keskeiseksi ansaintamalliksi hiipineet loot boxit toimivat niin, että osa pelin sisällöstä on lukittu niiden taakse. Loot boxeja voi yleensä ostaa peleissä ansaitulla tai oikealla rahalla ostettavilla “krediiteillä”. Yllätyslaatikoksi loot boxeja kutsutaan, koska ostaessa ei voi tietää mitä laatikosta tulee.

Mikäli loot boxien katsotaan olevan luvanvaraista arpajaistoimintaa, täytyy pelien maksumekanismien muuttua radikaalisti tai sitten loot boxeja sisältävät pelit kielletään niissä maissa, joissa ne katsotaan laittomiksi.

Turre Legal -lakiasiantoimistossa loot boxien ongelmiin perehtynyt lakimies Jussi Kari on sitä mieltä, että nyt lyödään turhan isolla vasaralla. Hänen mielestä suurin osa pelien loot box -malleista eivät ole rinnastettavissa uhkapeliin, mutta arpajaisia ne voivat olla. Arpajaisten järjestämiseen tarvitsee Suomessa luvan, mutta peli voidaan rinnastaa arpajaisiksi vasta kolmen edellytyksen täytyttyä.

Ensimmäinen edellytys on vastikkeellisuus.

“Osallistumisen on oltava vastikkeellista, eli käytännössä raha vaihtaa omistajaa. Ongelmaa ei ole jos boxeja voi ostaa vain pelaamalla saatavilla “pelikrediiteillä”. Jos pelikrediittejä voi tai suoraan loot boxeja voi ostaa oikealla rahalla, kyse on vastikkeellisuudesta.”

Toinen edellytys on voiton perustuminen ainakin osittain sattumaan.

“Tämä lienee itsestäänselvyys. Loot boxien koko ideahan perustuu siihen, ettei boxia ostaessa tiedä sen tarkkaa sisältöä.”

Kolmas edellytys on voiton rahanarvoisuus.

“Rahanarvoisuus on tulkinnanvarainen asia, joka riippuu muutamasta erityistekijästä. Ensin tulee kysyä, voiko loot boxista saatavia virtuaalitavaroita myydä oikeaa rahaa vastaan. Jos voi, ne ovat rahanarvoisia.

Käytännössä jos voit myydä virtuaalitavaran ja saada siitä oikeaa rahaa, se on rahanarvoinen.

“Rahanarvoisuus toteutuu myös jos virtuaalitavarat voidaan myydä jossain kolmannen tahon kauppapaikassa rahaa vastaan. Esim. CS:GO-pelin skinejä voi tiettävästi myydä vain Steamissa Steam-krediittejä vastaan, mutta käytännössä tätä voi kiertää kauppaamalla skinit vaikkapa eBayssa oikeaa rahaa vastaan ja sitten vain lahjoittamalla ne Steamissa tai vaihtamalla ne nimellisiä summia vastaan.”

“Jos kaikki kolme edellytystä täyttyvät eli osallistuminen on vastikkeellista (oikeaa rahaa), voitto perustuu sattumaan (käytännössä aina) ja voitto on rahanarvoinen (jos sen voi muuttaa rahaksi), kyseessä ovat arpajaiset, jotka tarvitsevat luvan. Luvan voi saada vain yleishyödyllinen yhteisö. Yritys eli vaikkapa pelin tekijä tai julkaisija ei sellaista voi saada.”

Karin mielestä tällä hetkellä on kaksi tapaa järjestää loot boxit Suomessa laillisesti.

“Joko niin, että tavaroita ei voi vaihtaa toisille pelaajille. Näinhän tekee esimerkiksi Overwatch. Toinen tapa on tehdä niin, että tavaroita voi kyllä vaihtaa toisille pelaajille, mutta niitä ei voi vaihtaa rahaksi edes kolmansien osapuolten palveluissa.”