Harto Pönkä

Facebookin entinen työntekijä Frances Haugen vuosi syyskuussa enemmän tietoja Facebookin algoritmien toiminnasta kuin mitä niistä oli kuultu aiempien 15 vuoden aikana yhteensä.

LUE MYÖS:

Facebook julkaisi emoji-reaktiot ”ihastu”, ”haha”, ”vau”, ”surullinen” ja ”vihainen” vuonna 2016. Seuraavana vuonna Facebook asetti niiden arvon uutissyötteen algoritmissa samaksi kuin viisi tavallista tykkäystä.

Antamalla emoji-reaktioille ison arvon algoritmissa Facebook pyrki vaikuttamaan palvelun käyttäjiin ja julkaisijoihin, jotta nämä alkaisivat käyttää niitä.

Facebook sai mitä halusi. Pian kävi ilmi, että vihaisuutta synnyttävät julkaisut olivat tehokkain tapa saada näkyvyyttä Facebookin uutisvirrassa. Viha on tunteista voimakkain, ja sitä on helppo synnyttää kärjekkäillä julkaisuilla.

Facebookin tutkimusten mukaan ­vihainen-reaktioita saivat eniten julkaisut, joissa oli väärää tietoa, huono­laatuisia uutisia sekä esimerkiksi rokote­vastaista sisältöä. Facebook totesi myös poliittisten toimijoiden ”aseistaneen” vihanaama-­emojin.

Facebookille kuplat ovat kannattavia. Käyttäjät saattavat olla niistä eri mieltä.

EMOJI-REAKTIOIDEN avulla Facebook pyrkii selvittämään käyttäjien tunne­tilan, jolloin se pystyy tarjoamaan heille lisää vastaavan tyyppistä sisältöä. Näin käyttäjät viipyvät palvelussa mahdollisimman pitkään.

Haittavaikutusten tullessa esiin vuodesta 2018 lähtien Facebook ei halunnut muuttaa algoritmin toimintaa. Muutosten pelättiin laskevan käyttäjien aktiivisuutta, mikä vaikuttaisi lopulta Face­bookin liiketoimintaan eli mainosten klikkaamiseen.

LUE MYÖS:

Yhtiö päätti tehdä lisäselvityksiä. Erään kokeen aikana osalta käyttäjistä kytkettiin pois päältä algoritmin turvaominaisuudet. Ihmiskokeessa mukana olevat saivat huomattavasti tavallista enemmän muun muassa virheellistä tietoa sekä seksuaalista ja shokeeraavaa sisältöä.

Facebook oli isoissa ongelmissa palvelunsa kanssa. Algoritmin nostaessa vihaisia reaktioita saaneita julkaisuja esiin yhtiöllä ei riittänyt tarpeeksi moderaattoreita poistamaan juuri samoja käyttäjille vahingollisia julkaisuja.

Lopulta vihainen-reaktion arvo muutettiin nollaksi tämän vuoden syyskuussa.

MITÄ KUULUU Facebookin lupaukselle auttaa pitämään yhteyttä elämäsi ihmisiin?

Algoritmi on säädellyt vuodesta 2009 lähtien, keiden julkaisuja käyttäjät Facebookissa näkevät.

Facebookilla on erityinen pisteytys käyttäjien suhteille: merkityksellinen sosiaalinen vuorovaikutus, englanniksi MSI, meaningful social interaction. Facebookin näkökulmasta käyttäjiä kannattaa ohjata vuorovaikutukseen niiden kanssa, joiden julkaisuihin he ovat reagoineet aiemmin.

Facebookille kuplat ovat kannattavia, vaikka käyttäjät saattavat olla asiasta eri mieltä.

Käyttäjien suhteita on tutkittu Facebookille ominaiseen tapaan. Eräässä kokeessa uutisvirrassa nostettiin sattumanvaraisesti esiin joidenkin kavereiden julkaisuja, jotta nähtäisiin sen vaikutukset vuorovaikutukseen.

Facebook on kehunut voivansa ennustaa jopa yli 10 000 datapisteen avulla, miten käyttäjät reagoivat julkaisuihin. Ystävyyssuhteet ovat algoritmille vain käyttäjien välisiä MSI-lukuja.

Kirjoittaja on yrittäjä, sosiaalisen median kouluttaja ja tietokirjailija. Twitter: @hponka