Maailman kolme suosituinta verkkopalvelua ovat Google, YouTube ja Facebook. Niiden toiminta perustuu algoritmeille, jotka ohjaavat, mitä netin miljardeista sivustoista ja julkaisuista löydetään ja luetaan juuri nyt.

Algoritmi on kuvaus siitä, miten tietty ongelma ratkaistaan. Kyse on sääntöihin pohjautuvista tietokoneohjelmista.

Joidenkin algoritmien tavoitteet ovat ilmiselviä: Googlen ja Facebookin mainosalgoritmit pyrkivät maksimoimaan myyntituoton hyödyntämällä käyttäjädataa. Algoritmien tarkempi toimintalogiikka pidetään kuitenkin pimennossa.

Niin kauan kuin algoritmeja ei julkisteta, niitä tutkitaan, mystifioidaan ja jopa pelätään.

Tuntematon kiehtoo. Kyse on paitsi bisneksestä myös aivojen toiminnasta. Vitsi on siinä, että huippuunsa viritetyt algoritmit sisältävät ripauksen vaihtelua, minkä takia paraskaan algoritmien tuntija ei pääse perille salaisuudesta. Tänään algoritmi voi päättää toisin kuin eilen. Se mikä toimi viimeksi, ei ehkä toimi enää.

Paraskaan algoritmien tuntija ei pääse perille salaisuudesta.

Juuri tuloksen epävarmuudesta johtuva jännitys addiktoi niin hakukoneiden ja somepalvelujen käyttäjiä kuin yritysten markkinointitiimejäkin. Joskus saamme palkkion, joskus rangaistuksen. Aivot pyrkivät loputtomasti muodostamaan mallin syistä ja seurauksista.

Algoritmit eivät vain reagoi käytökseemme, vaan muokkaavat sitä. Vaikutukset ulottuvat myös perinteisen median toimintaan. Tutkimusyritys Cisionin kyselyn (2019) mukaan toimittajat pitävät sosiaalisen median algoritmeja eniten työhönsä vaikuttavana teknologiana.

Somepalvelujen algoritmeja voi manipuloida, kun tuntee niiden perusperiaatteet: 1) samaan ryhmään kuuluville näytetään samankaltaisia sisältöjä, 2) julkaisujen suodatus perustuu käyttäjien reaktioihin kuten tykkäyksiin ja kommentteihin. Helpoin tapa nostaa julkaisunsa algoritmin harjalle on järjestää halutun tyyppisiltä käyttäjiltä nopeasti paljon reaktioita.

Algoritmien hyväksikäyttäjien keinovalikoimiin kuuluvat niin ”haippiringit” kuin ostetut bottikäyttäjät. Facebook kertoi toukokuussa poistaneensa edellisen puolen vuoden aikana 3,4 miljardia valekäyttäjää.

Kevään eduskuntavaaleissa tutkittiin somekampanjointia Vaalivahti-hankkeessa. Suhteellisesti eniten Facebookin vihainen-reaktiota keräsivät Perussuomalaisten ja Vasemmistoliiton julkaisut. Ne myös saivat eniten kommentteja ja jakoja. Huomattavasti vähemmän jakoja sai haha-reaktioilla.

Kaikki reaktiot eivät ole saman arvoisia. Tehokkainta näyttää olevan ahdistuksen ja suuttumuksen aiheuttaminen. Sitä käytetään, mikä toimii.

Huomasitko vaalien aikana Facebookin toiminnon, joka muistutti äänestämisestä, ja kertoi, ketkä kaverisi ovat jo äänestäneet? Tutkimusten mukaan kyseessä voi olla tehokkain koskaan tehty väline vaikuttaa äänestysaktiivisuuteen. Emme silti tiedä, keille toiminto näytetään ja millä perustein.

Algoritmi on kuin näkymätön käsi, joka järjestelee todellisuutta tekijöidensä tavoitteiden mukaiseksi. Se minkä algoritmi poimii, on yhä useammille totta.

Kirjoittaja on yrittäjä, sosiaalisen median kouluttaja ja tietokirjailija. @hponka

**

Lokakuun Mikrobitti nyt kaupoissa! Näytönohjaimen ostajan opas, edulliset pelinäytöt, linux-vinkit, uusi iPhone, älykkään liikenteen sovellukset, suorittimien ilmajäähdyttimet ja paljon muuta. Lue lisää!