YouTube on lasten ja nuorten yleisimmin omilla kännyköillään käyttämä verkkopalvelu. Siksi voi vain ihmetellä, miksi sen varjopuoliin ei ole kiinnitetty kunnolla huomiota.

DNA:n viimevuotisen kyselyn mukaan 6–12-vuotiaista YouTubea käyttää vanhempiensa mukaan päivittäin 82 prosenttia ja 13–16-vuotiaista 89 prosenttia. Lapsilta itseltään kysyttäessä luvut voisivat olla hitusen isommatkin. Sekin tiedetään, että YouTuben käyttö alkaa useimmiten jo alle 6-vuotiaana.

YouTube on keikkunut suosituimpien sovellusten kärjessä vuosia, ja sen tuloksena voidaan puhua erityisestä YouTube-sukupolvesta. Kuvaavaa on, että 25 prosentille 18–24-vuotiaista YouTube on myös tärkeä uutiskanava, Reuters-instituutti kertoo.

Elokuville ja videosisällöille (sekä peleille) on tavallisesti asetettu ikärajat eurooppalaisella PEGI-asteikolla: 3, 7, 12, 16 ja 18. Kyse on lain mukaan sitovista rajoista, jotka perustuvat sisällön arvioituun haitallisuuteen. Monelle voi tulla yllätyksenä, että YouTubessa ei PEGI-ikärajoja käytetä.

Ainoa YouTuben käyttämä raja on 18 vuotta. Se voidaan asettaa ­videolle, jossa on esimerkiksi järkyttävää materiaalia, alastomuutta tai vaarallista toimintaa. Suurin osa alaikäisille haitallisesta sisällöstä jää kuitenkin kaikkien nähtäväksi. Ikätasoon sopimattomia videoita löydetään niin hakutoiminnolla kuin algoritmin valitsemista suositteluista.

Sama ongelma koskee YouTuben mainoksia. Vaikka video olisi lapsille sopiva, voi siinä oleva mainos olla aikuisille. Esimerkiksi lääkkeiden ja toimintaelokuvien mainokset sopivat harvoin jos koskaan lapsille.

Oma lukunsa on tubettajat. He tietävät suosionsa lasten keskuudessa, mutta videoihin saatetaan silti kytkeä maksimaaliset mainokset. Usein itse videokin on mainos tai kauniisti ilmaistuna ”kaupallista yhteistyötä”. Katsojilta voidaan pyytää myös lahjoituksia – ikään katsomatta.

YouTuben suosion myötä tubettaminen on yksi nuorten toiveammatteista. Tuoreen brittiläisen Family Time -kyselyn mukaan näin on etenkin pojilla: heillä vloggaajan edelle menivät vain jalkapalloilija ja poliisi.

Lapsitubettajia on Suomessa suhteellisen vähän. DNA:n kyselyn mukaan alle 10 prosenttia 6–16-vuotiaista julkaisee omia videoita. Hyvä näin, sillä useat tubettajat niin meillä kuin maailmallakin ovat kertoneet kiusaamisesta sekä jatkuvan itsensä videoinnin aiheuttamista henkisistä paineista.

Viime vuosina YouTube on kohdannut yhä isompia ongelmia lasten suojaamisessa. Palvelu vetää puoleensa myös pedofiileja. ­Kommenttikentissä on muun muassa jaettu linkkejä lapsipornoon ja tehty ehdotuksia lapsille. Hätäratkaisuna YouTube päätyi helmikuussa piilottamaan kommentit videoista, joissa esiintyy lapsia.

YouTube on tehnyt erikseen lapsille tarkoitetun YouTube Kids ­-sovelluksen. Siinä vanhemmat voivat rajoittaa katsottavia kanavia ja katseluaikaa. Valitettavasti Kidsin sisältöjä ei tarkisteta manuaalisesti, ja sen kautta on ollut katsottavissa esimerkiksi itsensä vahingoittamiseen kehottavia videoita. Kids on silti selvä parannus lapsille.

YouTube on lasten suosikki, mutta sen turvalliseen käyttöön on lopulta vain kaksi varmaa ratkaisua: valvonta tai täyskielto.

Kirjoittaja on yrittäjä, sosiaalisen median kouluttaja ja tietokirjailija. Twitter: @hponka