Kansainvälisten sopimusten perusteella vastaanottajamaassa lähetykset kulkevat ilmaiseksi, kunhan postimaksut on lähtömaassa maksettu. Postille ei siis ole pakettivyörystä jäänyt käteen kuin vaivaa, ei vaivanpalkkaa. Ja lisäksi lajittelu joudutaan usein tekemään kalliisti käsityönä, kun epämääräisiä nyssäköitä ei voi koneen kitaan syöttää.

Kaleva kirjoittaa, että tilanne on muuttunut Postin kanssa valoisammaksi. Postin kansainvälisistä verkkokauppapalveluista vastaava Sami Finne kertoo, että kiinalaisista kaupoista tilatuista tavaroista tulee nyt jo voittoa.

Tähän on vaikuttanut etenkin se, että merkittävä osa paketeista on nyt seurattavia lähetyksiä, joista maksetaan rekisteröintimaksuja ja kilohintalisää. Jo aikaisemmin Kiina on ryhtynyt maksamaan niin kutsuttuja pakettikohtaisia päätemaksuja Suomelle.

Lisäksi Posti on tehnyt kiinalaisten verkkokauppojen kanssa omia sopimuksia, jotka ovat tuottoisampia.

Iso muutos verkkokauppatoimituksiin tulee vuonna 2021, kun nykyisin voimassa oleva verovapaus poistuu alle 22 euron arvoisilta lähetyksiltä. Finne kuvailee muutoksen vaikutuksia Kalevalle: ”Nykyisin EU:n ulkopuolelta tulee 15–17 miljoonaa lähetystä, joista yli 250 000 menee tullivarastoon. Jatkossa menee siis koko määrä.”

Posti selvittää Tullin kanssa vaihtoehtoista toimintamallia, jota noudatetaan jo nyt Ruotsissa: asiakas maksaa verot kauppaan, josta ne tavaran toimittajan kautta valuvat Tullille.

Sami Finne arvelee, että muutos vaikuttaa siihen, että kerralla tilataan useampia tavaroita, joten pakettien kokonaismäärä voi pienentyä. Posti toimitti vuonna 2018 yli 40 miljoonaa pakettia, ja hieman yli puolet ulkomaisista ostoista tehtiin kiinalaisista verkkokaupoista.