Postin nimissä on viimeisen vuoden ajan liikkunut todella monia huijausviestejä, joiden tarkoitus on ollut lähes aina sama: saada kalasteltua uhrilta yksityistietoja ja saada tämä kalliiseen tilausansaan.

Nyt liikkeellä on jälleen huijausviesti, jossa väitetään, ettei toimitusta ole saatu tehtyä, sillä vastaanottajan osoite on virheellinen. Viestissä pyydetään maksamaan uudet lähetyskulut eli 1,59 euroa, jotta toimitus saapuisi perille seuraavana päivänä. Todellisuudessa huijausviestissä yritetään saada luovuttamaan omat tietonsa sekä tarttumaan tilausansaan.

Huijausviestin lähettäjäksi on merkitty Posti ja siinä on myös Postin virallinen logo. Viesti on kirjoitettu selkeällä suomen kielellä ja siinä annetaan kiireen tuntu kertomalla, että osoite tulee vaihtaa vielä saman päivän aikana, jos mielii saada lähetyksen seuraavana päivänä.

Jos saat tällaisen viestin, siihen ei tule reagoida tai linkkejä tai liitteitä avata.

Tällaiselta huijausviesti näyttää.

Tullaus aiheuttaa hämmennystä

Kyseiset huijaukset ovat erittäin kavalia siksi, että moni tilaa tuotteita Britanniasta, joka ei ole enää osa EU:ta. Vuodenvaihteen jälkeen yli 22 euron ostoksista Briteistä on maksettava tulli sekä Postin käsittelymaksu, joka on suuruudeltaan 2,90 euroa.

Tullauskäytännöt voivat aiheuttaa hämmennystä, joten Iltalehti pyysi Postia tarkentamaan, miten se on yhteydessä asiakkaisiinsa.

”Saapumisilmoitus tulliselvittävästä lähetyksestä toimitetaan meiltä Postilta vain paperisena kirjeenä tai sähköisenä kirjeenä OmaPostiin. Meiltä ei siis tule sähköpostiviestinä tai tekstiviestinä tällaista tietoa”, Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finne kertoo.

”Jotta tiedon saa nopeasti ja luotettavasti, kannattaa ladata OmaPosti-sovellus. Sinne tarpeelliset ilmoitukset tulevat kaikkein nopeimmin”, Finne neuvoo.

Lisäksi hän rohkaisee ihmisiä olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun, jos itselle saapunut viesti tai ilmoitus mietityttää.

”Asiakaspalveluumme saa olla myös totta kai yhteydessä. Esimerkiksi chattiimme kannattaa olla yhteydessä koska sitä kautta saa erittäin nopeasti palvelua.”

Posti on tietoinen sen nimissä liikkuvista huijausviesteistä. Finnen mukaan ihmiset ovat alkaneet jo tunnistaa huijausviestit ja raportoida niistä.

”Meillä on jatkuvaa seurantaa tällaisista huijausviesteistä. Valitettavasti tällaisia tulee välillä esille, mutta on äärimmäisen hyvä, että ihmiset nostavat myös itse niitä esille. Olemme ottaneet tämän takia selkeän linjan siinä, että emme lähetä tekstiviestejä tai sähköposteja tällaisia tullaukseen liittyviä viestejä”, Finne sanoo.