Lähtisitkö sellaisen robottiauton kyytiin, joka on saanut oppinsa Grand Theft Auto -pelissä? Et ainakaan, jos olet koskaan pelannut niitä.

Grand Theft Autossa liikennesäännöt ovat harvemmin päällimmäisenä mielessä eikä jalankulkijoita juuri kunnioiteta. Useimmiten ne eivät ole edes hidaste.

Jos robottiauto selviää hässäköistä Los Santosissa, selviää se niistä todennäköisesti myös Los Angelesissa.

Siitä huolimatta Grand Theft Auto, tai tuttavallisemmin GTA on erinomainen robottiautojen opetusväline. Syy on yksinkertainen.

Robottiautot eivät yksinkertaisesti saa riittävän paljon ja tarpeeksi monipuolista treeniä oikeassa maailmassa. Ei varsinkaan, kun autovalmistajat käyvät kovaa kisaa siitä, kuka saa autonsa ensimmäisenä liikenteeseen.

Muun muassa Ford ja Alphabet ovat luvanneet sen tapahtuvan kolmen vuoden päästä.

Koska tosielämän tunnit vuorokaudessa tahtovat loppua kesken, on käyttöön otettu pelit ja niistä kehitellyt simulaatiot. Niissä polttoaine ei lopu koskaan kesken ja koska aikaa voidaan nopeuttaa, voidaan yhdessä vuorokaudessa ajaa liki viisi miljoonaa kilometriä.

Mitä vaikeampia ja kaoottisempia tilanteita robottikuskille syötetään, sitä parempi. Oikeassa maailmassa sellaista on vaikea järjestää, mutta simulaatiossa tai pelissä naurettavan helppoa.

Intelin tutkimuslabran ja saksalaisen Darmstadtin yliopiston tutkijat ovat viritelleet Grand Theft Autoa robottiautojen opetusvälineeksi.

Tutkijoiden mukaan GTA on käytännössä lähes yhtä hyvä kuin mitä oikeassa maailmassa testaaminen olisi, sillä erotuksella että testaus on paljon nopeampaa. Pelissä on 262 eri tyyppistä ajoneuvoa, neljätoista eri säätyyppiä, lukemattomia siltoja, tunneleita, risteyksiä ja liikennevaloja. Lisäksi GTA:ssa on yli tuhat eri tyyppistä ja yksilöllisesti käyttäytyvää jalankulkijaa, joiden arvaamattomuus sopii hyvin simulointiin.

Tyypillisesti simulaatiota tarvitaan silloin, kun oikean maailman testitilanteessa ihmiskuski on joutunut tarttumaan rattiin, kun robottiauto on mennyt ymmälleen uudessa tilanteessa. Siinä vaiheessa peli puhalletaan poikki ja testataan virtuaalimaailmassa mitä olisi tapahtunut, jos ihmiskuski ei olisi puuttunut tilanteeseen, vaan robottiauto olisi jatkanut itse.

Robottiautojen koulutuksessa Grand Theft Auto V:llä kertoi ensimmäisenä Bloomberg.