Poliisi vaatii ulosajossa tuhoutuneen Teslan lokitietoja itselleen Teksasissa Yhdysvalloissa.

Mutkasta ulos syöksynyt Teslan Model S törmäsi puuhun ja syttyi tuleen lauantai-iltana Houstonin esikaupunkialueella.

“Onnettomuustutkijamme ovat täysin vakuuttuneita siitä, että kukaan ei onnettomuushetkellä istunut kuljettajan paikalla”, poliisivoimien edustaja totesi maanantaina.

Ulosajossa kuoli kaksi miestä, iältään 69 ja 59.

Teslan pääjohtaja Elon Musk puolestaan väitti maanantaina tviitissään, että yhtiön tietokantojen perusteella onnettomuusauton autopilot-järjestelmää ei ollut kytketty päälle, uutiskanava CNN kertoo.

Musk ei kuitenkaan tarkemmin kertonut, minkälaista sisältöä hänen viittaamassaan tietokannassa oli ja ylsikö se auton onnettomuushetkeen saakka.

Hän tarkensi, ettei autoon ollut asennettu Full Self-Driving -nimellä kulkevaa, normaalia tehokkaampaa autopilot-järjestelmää.

”Tavallinen Autopilot-järjestelmä tarvitsee tuekseen kaistaviivat kyetäkseen kääntymään. Tällä kadulla ei sellaisia ollut”, Musk tviittasi onnettomuuspaikkaan viitaten.

”Erittäin kovalla vauhdilla”

Onnettomuus tapahtui, kun mutkaan ajanut Tesla ei kaikesta päätelleen kyennyt tulkitsemaan tien profiilia oikein. Poliisin edustajan mukaan onnettomuustutkinta jatkuu.

Ajoneuvon tarkkaa nopeutta hän ei vielä halunnut kertoa. Todistusaineiston perusteella auto eteni kuitenkin ”erittäin kovalla vauhdilla”.

Teslan Autopilot-järjestelmä pyrkii pitämään ajoneuvon kaistaviivojen välissä ja ennakoimaan eteen ilmestyneitä esteitä.

Tesla kehottaa verkkosivuillaan asiakkaitaan varovaisuuteen, sillä ”nykyinen Autopilot-järjestelmä ei tee ajoneuvosta autonomista ja edellyttää kuljettajan aktiivista osallistumista”. Tosin Musk tviittasi lauantaina vain muutamaa tuntia ennen onnettomuutta väitteen, jonka mukaan ”Autopilot-järjestelmä on merkittävästi tavallista kuljettajaa turvallisempi”.

”Autopilotilla liikkuvalla Teslalla on nyt lähes kymmenen kertaa keskivertoautoa pienempi riski joutua onnettomuuteen”.

Musk viittasi yhtiön keräämiin tietoihin, joiden perusteella Autopilot aktivoituna ajavat Teslat joutuivat onnettomuuksiin kerran 6,7 miljoonaa ajokilometriä kohden. Hän vertaili lukua liittovaltion liikenneturvallisuusviraston lukemiin, jossa kerrottiin ihmisen ohjaaman auton joutuvan onnettomuuteen kerran 774 000 kilometriä kohden.

Lukemat eivät silti välttämättä ole vertailukelpoisia. Autopilotia käyttävät kuljettajat saattavat esimerkiksi aktivoida järjestelmän päälle tieosuuksilla, joilla onnettomuusriski ylipäätään on keskivertoa alhaisempi.

Sen sijaan liikenneturvallisuusvirasto NHTSA kirjaa kaikki ajokilometrit, myös riskialttiimmilla tieosuuksilla ajetut kilometrit.

Kiritiikkiä Autopilot-nimelle

Monet turvallisuusasiantuntija ovat myös kritisoineet Teslan tukijärjestelmän nimeä. Heidän mukaansa Autopilot-nimi saattaa tarjota kuljettajalle valheellisen mielikuvan, jonka mukaan auto todella kykenee ohjaamaan itse itseään.

Liikenneturvallisuuslautakunta NTSB on aiemmin arvioinut, ettei autonvalmistaja kerro asiakkailleen riittävän selvästi, että kuljettajan on tarkkailtava ympäristöään ja otettava tarvittaessa auto hallintaansa onnettomuuksien välttämiseksi.

Arvio liittyi vuonna 2018 Kaliforniassa tapahtuneeseen onnettomuuteen.

”Onnettomuus osoitti hyvin selvästi ne puutteet, joita nykyisin tarjolla olevissa kuljettajan tukijärjestelmissä on”, NTSB:n puheenjohtaja Robert Sumwalt totesi helmikuussa 2020.

”Yhdysvalloissa ei tällä hetkellä ole tarjolla ajoneuvoa, joka on itseohjautuva. Piste. Joka ikinen Yhdysvalloissa myyty ajoneuvo edellyttää kuljettajan aktiivista osallistumista ohjaamiseen, vaikka edistyneet tukijärjestelmät olisivatkin päällä.”

Muskin tviittiä lukuun ottamatta Tesla ei ole kommentoinut lauantaista onnettomuutta.

Teksasin poliisi aikoo kertomansa mukaan olla yhteydessä liitovaltion liikenneturvallisuusvirastoon onnettomuuden tiimoilta.

Oikaisu: Otsikkoa korjattu 22.4.2021 klo 9.05: Tieto kuljettajan puuttumisesta on lähteytetty poliisin suuhun toisin kuin aiemmassa otsikossa, jossa sen kertoi Elon Musk.