Akkumateriaalien kysyntä on noussut sähköautojen suursuosion takia niin korkealle, että akkujen hinta nousee lähiaikoina 18 prosenttia nykyisestä. Näin ennustaa CNBC:n mukaan tunnettu amerikkalainen finanssikonserni Goldman Sachs.

Itse materiaalien hinnalle Goldman Sachs ennustaa rajumpaa kasvua, sillä raaka-aineet muodostavat tietenkin vain osan itse akun arvosta. Yhtiön mukaan koboltin hinta kaksinkertaistuu ja litium nousee vielä enemmän. Nikkeli kallistuu 60 prosenttia.

Koska akkujen hinta tekee Goldman Sachsin mukaan 20–40 prosenttia sähköauton hinnasta, voidaan sähköautojen hinnan odottaa kohoavan suuruusluokkaa 4–7 prosenttia. Melko tavalliseen 40 000 euron uuteen sähköautoon tämä tarkoittaisi toisin sanoen noin parin tuhannen euron hinnan korotusta – tai saman verran pienempää voittoa auton myyjälle.

Vaikka Goldman Sachs arvioikin nikkelin hintakehityksen lyhyellä aikavälillä kolmesta raaka-aineesta lievimmäksi, seuraavan vuosikymmenen tähtäimellä finanssikonserni pitää mahdollisena, että nikkelin hinta nousee rajusti, jopa 50 000 dollariin tonnia kohti. Tällä hetkellä maailmanmarkkinahinta on noin 16 000 dollaria tonni.

Jos näin kävisi, sähköauton hintalappuun ilmestyisi taas tuhat euroa lisää.

Mahdolliseksi kritiikiksi Goldman Sachsin ennustetta kohtaan voidaan huomauttaa, että kilpailevan finanssitalo Bloombergin joulukuussa julkaistun selvityksen mukaan litiumioniakkujen hinta on romahtanut kymmenessä vuodessa 88 prosentilla eli noin yhdeksäsosaan entisestä. 10 vuotta sitten hinta oli keskimäärin 1100 dollaria kilowattituntia kohti, nyt 137 dollaria.

Historiallinen selvitys ja tulevaisuuden ennuste eivät ole kuitenkaan välttämättä ristiriidassa. Mitä paremmin akkujen – tai minkä tahansa muunkin teknisen tuotteen – massatuotanto on optimoitu, sitä suuremman osan raaka-aineet muodostavat sen hinnasta. Niinpä raaka-aineiden kysyntä todella voi näkyä tulevaisuudessa akkujen hinnassa.