Vain muutama päivä ennen ennakkomyynnin alkamista Suomessa, Samsung ilmoitti viivästyttävänsä julkaisua toistaiseksi.

Syynä oli se, että ensimmäiset toimittajille toimitetut testilaitteet osoittautuivat herkiksi hajoamaan. Hajoaminen johtui muutamissa tapauksissa erittäin ohuen muoviruudun alle päätyneistä hiekanmuruista tai muista partikkeleista, muutamassa tapauksessa taas käyttäjien virheestä, jonka tekeminen oli jätetty liian helpoksi.

Mikrobitti kysyi pieleen menneestä Foldin julkaisusta suoraan Samsungin mobiililiiketoiminnan johtajalta DJ Kohilta. Miten uuden laitekategorian aluksi tarkoitettu julkaisu pääsi lässähtämään niin pahoin?

”Minun täytyy myöntää, että laite julkaistiin hieman liian aikaisin ja kyseessä oli myös kilpailu.”

Kilpailua tosiaan oli, sillä muutama pienempi kiinalainen valmistaja oli esitellyt taittuvanäyttöisiä puhelimia jo aiemmin, mutta ennen kaikkea myös Huawein tiedettiin jo alkuvuodesta valmistelevan omaa taittuvanäyttöistä Mate X -puhelintaan. Kyseessä oli siis kahden teknologiajätin kisa siitä, kumpi saa sanoa tuoneensa markkinoille ensimmäisen todellisen taittuvanäyttöisen puhelimen.

Lue myös:

Kohin mukaan Samsung ei kuitenkaan ollut huomannut, että puhelimen sisään pääsee niin helposti ylimääräisiä murusia, mikä kuitenkin kävi ilmi varsin nopeasti ulkopuolisten testaajien käsittelyssä. Koh pitää testaajien palautetta arvokkaana ja kertoo Samsungin suhtautuvan siihen hyvin nöyrästi. Nyt Foldissa havaitut virheet korjataan kuntoon, vaikka siihen menisikin aikaa, Koh vakuuttaa.

Tulevaisuudessa Samsung pyrkii estämään vastaavat ongelmat laadunvarmistusta parantamalla. Esimerkiksi tuotekehityksessä pyritään kuuntelemaan enemmän asiakkaiden ääntä ja mikä ehkä vieläkin tärkeämpää, laitteita on tarkoitus testata laajemmin oman talon sisällä niin raudan kuin ohjelmistopuolenkin osalta.

”Tämä taittuvanäyttöinen puhelin on ollut meille hyvä oppitunti”, Koh sanoo.

Fold on itse asiassa jo toinen hyvä laadunvarmistukseen liittyvä oppitunti Samsungille muutaman vuoden sisällä. Edellinen ison mittakaavan lipsahdus oli Galaxy Note 7, joka jouduttiin vetämään myynnistä kokonaan tuleen syttyvien akkujen vuoksi. Koh ei kuitenkaan vertaa tapahtumia suoraan toisiinsa.

”Note 7:ssa oli kyse asiakkaidemme turvallisuudesta. Tässä [Galaxy Foldissa] on kyse käytettävyydestä ja laadunvarmistuksesta”.

Lue myös:

Missä vaiheessa Foldin parannukset nyt ovat ja koska laitetta voidaan odottaa laajemmin myyntiin? Koh ei sitoudu päivämääriin, mutta kertoo Samsungin määritelleen parannuskohteet viimeisten parin viikon aikana. Tällä hetkellä Samsung testaa muutoksia laajemmassa mittakaavassa.

”Kerromme virallisesta myynnin aloituksesta aikanaan, mutta siihen ei pitäisi kulua pitkä aika.”