Asia selviää Strategy Analytics -yhtiön julkaisemista tuoreimmista myyntitilastoista, joissa on kartoitettu kuluvan vuoden kolmannen neljänneksen globaaleja markkinoita. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna älypuhelimia meni kaupaksi peräti 8 prosenttia vähemmän, yhteensä 360 miljoonaa kappaletta. Laskua on ollut jo neljän peräkkäisen kvartaalin verran.

Myyntitilastojen ykkösenä komeilee edelleen Samsung, 72,3 miljoonan puhelimen myynnillä. Pudotusta vuoden takaisiin tilastoihin on kuitenkin markkinatilannetta reippaammin, 13,3 prosentin verran.

Kakkospaikalle Applen ohitse kiilasi Huawei, joka onnistui vuoden aikana kasvattamaan osuuttaan huikeasti, 32,5 prosentilla. Huawei-puhelimia myytiin 51,8 miljoonaa kappaletta.

Applen suosiossa ei ollut vuoden aikana suuria muutoksia, iPhoneja myytiin 46,9 miljoonaa kappaletta, kasvua vuoden takaiseen tulokseen 0,4 prosenttia.

Nelossijan nappasi nyt Suomessakin läpimurtoa yrittävä Xiaomi. Puhelimia myyty 33 miljoonaa kappaletta, kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 19,1 prosenttia.

Strategy Analyticsin listalla on mainittu vielä viides valmistaja, Oppo, jonka suosiossa ei myöskään ole juuri heilahtelua, 31,2 miljoonan puhelimen myynti eroaa vuoden 2017 tuloksesta vain 0,6 prosentin verran - suunta tosin on yrityksen kannalta valitettavasti alaspäin. Oppo kuuluu samaan konserniin yhdessä Vivon ja Suomessa äärimmäisen suositun OnePlus-merkin kanssa, yhteenlaskettuna sijoitus olisi listalla vielä nykyistä parempi.

Muille merkeille jäi vielä myytäväksi yhteensä 124,8 miljoonaa puhelinta. Ynnämuut-sijojen kohdalla pudotusta on kaikkein reippaimmin, sillä vielä vuosi sitten samalla ajanjaksolla muiden valmistajien puhelimet jaksoivat innostaa kilisyttämään kassakoneita 164,8 miljoona kertaa. Pudotusta on tapahtunut peräti 24,3 prosentin verran.

Valmistaja2017 Q32018 Q3Muutos
Samsung83,472,3–13,3%
Huawei39,151,832,5%
Apple46,746,90,4%
Xiaomi27,733,019,1%
Oppo31,431,2–0,6%
Muut164,8124,8–8,4%