Siinä minä olin, kokoushuoneen pöydän ääressä enkä ollut uskoa silmiäni. Kohtuullisen suuren monikansallisen yhtiön mertentakaiset myyntimiehet olivat juuri esitelleet osana myyntisettiään kahden kalvon verran Suomen hallituksen hallitusohjelmaa.

Syynä oli se, että hallitusohjelmassa puhutaan digitalisaatiosta. Myyntimiesten logiikka arvatenkin on kulkenut niin, että kun Suomeen mennään ja tietokonealalla ollaan, olisi varmaan hyvä nojata suurimpaan atk-auktoriteettiin jota maasta löytyy. Eli hallitukseen ja sen digitalisointipuheisiin.

En hennonnut ryhtyä ruotimaan logiikan aukkoja myyjille.Hallituksen digitalisointipuheet ovat joka tapauksessa tutustumisen arvoisia; ne löytyvät käyttäjäystävällisessä ja digitaalisessa pdf-muodossa valtioneuvoston www-sivuilta.

Eikä digitalisaatio tietenkään pysähdy vain asiakirjoiksi valtionhallinnon palvelimilla: ei, digitalisaatio-sanaa toistetaan väsymättä myös juhlapuheissa, julkilausumissa ja haastatteluissa.

Täsmällistä selitystä sille, mitä digitalisaatio vaikkapa alakoulun päivittäisessä toiminnassa tarkoittaisi, on turha odottaa digipuhujilta. Eikä varmaan tarvitsekaan: strategiatasolla riittää epämääräisempikin puhe. Samaan aikaan opettajat ja oppilaat käyttävät digitaalista tekniikkaa täyttä vauhtia.Ongelma on siinä, että puheet ovat sietämätöntä ja epämääräistä höttöä.

Digitalisaation, robotiikan ja massadatan kaltaisia termejä liimaillaan kaikkiin tilanteisiin, joissa puhujan ja hänen edustamansa organisaation halutaan käyvän modernista ja aikaansa seuraavasta toimijasta.Neuvo kaikille digitalikoille: poista digitalisaatio-termi puheistasi.

Taannoin digitalistituttavani naureskelivat Gartnerin tutkimustulokselle, jonka mukaan 51 prosenttia haastatelluista suomalaisista liiketoiminta- ja tietohallintapäälliköistä koki että digitalisaation vaikutus heidän liiketoimintaansa on vähäinen tai olematon.

Neuvo kaikille digitalikoille: poista digitalisaatio-termi puheistasi.

Tulosta pidettiin osoituksena siitä, että päättäjät elävät edelleen analogisessa savupiippumaailmassa eivätkä näe muutosta. Itse epäilen, että tulos kertoo digitalisaatiopuheen epämääräisyydestä.

Jos päättäjiltä kysyttäisiin, ovatko langattomien laajakaistayhteyksien yleistyminen, älypuhelimet tai verkon tiedonhakupalvelut muuttaneet heidän toimintaympäristöään, vastaus olisi varmasti kyllä. Mutta digitalisaatio? Mitä se edes on?

Seuraa neuvo kaikille digitalikoille: poista digitalisaatio-termi myyntipuheistasi, PowerPoint-kalvoistasi ja hissipuheistasi. Puhu konkreettisista ratkaisuista, sovelluksista ja tuotteista ja niiden tuottamasta arvosta. Tämä on tietenkin vaikeaa, mikäli liiketoimintasi on abstraktiotasolla, jossa ratkaisu on myydä lisää käsienheiluttelua. Kannattaa kuitenkin yrittää.

Kari Haakana on Yle Areenan palvelupäällikkö ja lopettanut Mikrobittiin kirjoittamisen kolme kertaa.