Pikaviestipalvelu Signal on onnistunut suututtamaan Facebookin mainoskampanjallaan, kirjoittaa ZDNet. Signal julkaisi Instagramissa mainoksia, joissa käyttäjille kerrottiin, miksi he näkevät juuri kyseisen mainoksen.

Ulkoasultaan mainokset ovat simppeleitä kuvia, joissa on tekstiä ja alakulmassa Signalin logo. Kuvia on erilaisia, mutta ne kaikki noudattavat samaa kaavaa ja paljastavat käyttäjälle, mihin tietoihin mainos perustuu.

”Näet tämän mainoksen, koska olet opettaja, mutta ennen kaikkea koska horoskooppisi on leijona (ja olet sinkku). Tämä mainos käytti sijaintitietoasi paikantaakseen sinut Moskovaan”, eräässä mainoksessa lukee englanniksi.

Tempauksen tarkoituksena on ollut herätellä ihmisiä ymmärtämään, miten paljon dataa Facebook kerää Instagram-käyttäjistä. Facebookille tällainen ei kuitenkaan käynyt, vaan se sulki kampanjan pian.

Signalin blogissa Facebookia kritisoidaan tekopyhyydestä datan keräämisen suhteen. Signalin mukaan Facebook kaupittelee käyttäjädataa ilomielin kolmansille osapuolille, mutta datankeruun laajuudesta viestiminen käyttäjille ei käy päinsä. Tämän perusteella Facebook näyttäisi itsekin olevan sitä mieltä, ettei sen käytäntö kestä päivänvaloa.

Signal sai alkuvuodesta runsaasti uusia käyttäjiä Facebookin julkaistua WhatsAppin uudet käyttäjäehdot, jotka ovat erityisesti Yhdysvalloissa verottaneet pikaviestimen käyttöä. Uudet ehdot astuvat voimaan 15. toukokuuta.