GamesIndustry kertoo, että Sony on jättänyt patenttihakemuksen uudenlaisesta peliohjainteknologiasta.

”Olisi toivottavaa, että käyttäjä voisi käyttää halpoja, yksinkertaisia ja ei-elektronisia laitteita videopelilisälaitteina”, hakemus pohjustaa.

Sonyn visio käsittelee teknologiaa, joka lukisi ”käyttäjän kädessä olevan ei-valoisan passiivisen esineen” muodot ja linjat tarkasti, jonka jälkeen ohjelmisto voisi tarkkailla sekä esineen että pelaajan käden ja sormien liikkeitä.

Käytännössä siis keksintö olisi yhdistelmä mielikuvitusta ja korkean tason teknologiaa, jotta pelikone osaa leikkiä mukana.

Sonyn näkemyksessä fyysisten nappien painaminen ei olisi enää tarpeen, sillä ohjelmiston täytyy vain ymmärtää mitä ajetaan takaa. Varsinaisen painalluksen sijasta riittäisi, että esimerkiksi peukalo siirtyy tiettyä toimintoa edistävään kohtaan esineessä, ja ohjelmisto reagoi siihen.

Sony havainnollistaa futuristista teknologiaansa kuvituksella banaanista. Pelaaja pitäisi banskua käsiensä välissä, ja ohjelmisto tarkkailisi mitä pelaaja banskullaan ja sormillaan tekee.

Sonyn hakemuksessa banaaneja voisi olla myös kaksi, jolloin pelaaja voisi esimerkiksi heilua hedelmiensä kanssa ja peli tulkitsisi ne pelihahmon miekaniskujen liikeradoiksi.

Muutkin esineet tai hedelmät kävisivät. Hakemus antaa esimerkiksi kaksi appelsiinia, jotka imitoisivat rattia tai panssarivaunun ohjainsauvoja. Kapulaksi kelpaisi myös kynä tai kahvimuki.

Tällaisessa ohjaimessa olisi eittämättä se hyvä puoli, että kunnon rage quit -pelihepulin jälkeen oikuttelevalle ohjaimelle voisi kostaa syömällä sen.

Koska kyseessä on vasta patenttihakemus, siitä on vielä pitkä matka suunnittelu- ja toteutuspöydälle. On siis aivan oma lukunsa kantaako Sonyn hauska näkemys hedelmää.