Spotify on ilmoittanut julkaisevansa maksullisia podcasteja palvelussaan, kirjoittaa Tech Crunch. Uuden Anchor-työkalun avulla sisällöntuottajat voivat merkitä haluamansa podcast-jaksot maksullisiksi ja julkaista niitä sekä Spotifyssa että muissa palveluissa. Aluksi Spotifyn maksulliset podcastit tulevat saataville vain Yhdysvalloissa, mutta ne saapuvat myös muualle maailmaan lähikuukausien aikana.

Maksulliset jaksot näkyvät podcastien sivuilla siten, että niissä on lukkosymboli kertomassa maksullisuudesta. Lukitut jaksot saa käyttöönsä kuukausimaksulla, joka on 2,99, 4,99 tai 7,99 dollaria sisällöntuottajan valinnan mukaan. Lisäksi Yhdysvaltain julkinen radioverkko NPR julkaisee Spotifyssa viisi kokonaan maksullista podcast-sarjaa.

Podcastit ovat tällä hetkellä kuuma markkina ja huomio on kiinnittynyt erityisesti maksullisiin sisältöihin, sillä myös Apple julkisti viime viikolla oman palvelunsa maksulliset sisällöt. Applen ja Spotifyn strategioissa on kuitenkin selvä ero tulonjaon kohdalla. Apple ottaa ensimmäisenä vuonna 30 prosenttia sisällöntuottajien tuloista ja toisena vuonna osuus putoaa 15 prosenttiin. Spotify taas antaa sisällöntuottajien pitää kaikki podcast-tulot ensimmäisten kahden vuoden ajan, minkä jälkeen se alkaa veloittaa ohuen 5 prosentin siivun.

Spotify on jo pitkään kritisoinut Applea markkina-asemansa väärinkäytöstä sovelluskaupassaan. Podcastiensa kohdalla Spotify on kiertänyt Applen sovellusostoja koskevia sääntöjä ohjaamalla käyttäjät tekemään podcast-tilaukset ulkoisen verkkosivun kautta.