Läpi koko musiikin suoratoistopalveluiden historian on puhuttu palveluiden artisteille maksamista mitättömän pienistä tekijänoikeuskorvauksista. Kolmen suurimman palvelun, eli Spotifyn, Apple Musicin ja Amazon Musicin edustajat joutuivat tiistaina Iso-Britannian parlamentin eteen kuulusteltavaksi aiheen tiimoilta, kirjoittaa BBC.

Yksi mahdollinen tapa kasvattaa artistien kassavirtaa olisi yksinkertaisesti nostaa palvelun kuukausihintaa. Spotifyn asianajaja Horacio Gutierrezin mukaan yhtiö on ollut hyvin varovainen hintojen noston kanssa, sillä mikäli ihmisillä ei ole enää varaa musiikkiin, alkavat he hänen mukaansa jälleen käyttää piraattipalveluja musiikin kuunteluun. Helmikuun alussa palvelu kuitenkin nosti hintojaan.

Näin artisteille maksetaan

Syynä artistien heikkoihin tienesteihin on tapa, jolla musiikkipalvelut maksavat rojalteja. Kaikki käyttäjien tilausmaksut laitetaan ensin yhteen kirstuun, josta Spotify ottaa oman noin 30 prosentin siivunsa. Tämän jälkeen loput rahat jaetaan kappaleiden tekijänoikeudet omistavien tahojen kesken kuuntelumäärän perusteella. Mikäli siis esimerkiksi Ed Sheeranin kuuntelukerrat käsittävät prosentin koko alustan striimeistä, maksetaan häntä edustaville tahoille prosentti kaikesta rahasta.

Vaikka käyttäjä kuuntelisi koko kuukauden pelkästään yhtä artistia, eivät hänen rahansa todennäköisesti mene tälle artistille. Varsinkaan kun yhdestä kuuntelukerrasta maksettavasta alle sentin korvauksesta jää artistin käteen tyypillisesti noin 13 prosenttia.

Musiikkipalveluiden rahat voitaisiin jakaa myös käyttäjäkeskeisesti eli perustuen siihen, mitä yksittäinen käyttäjä todella kuuntelee. Kaikkien kolmen palvelun edustajat lupasivat harkita asiaa, joskin epäilyjä herätti se, olisivatko levy-yhtiöt halukkaita uuteen malliin.

Aiemmin brittihallituksen edessä esiintynyt Universal Musicin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja David Joseph vakuutti artistien olevan oikein tyytyväisiä saamiinsa korvauksiin. Mies ei ehtinyt lausettaan loppuun, kun häntä tentannut kansanedustaja John Nicolson totesi tylysti Josephin elävän selvästi omissa harhakuvitelmissaan.

”YouTube on vielä pahempi”

Musiikkipalvelujen syyttävä sormi osoittaa YouTubea, jossa tekijänoikeusrikkomukset kukoistavat. Lisäksi videopalvelu maksaa artisteille vielä reilusti vähemmän kuin kritiikin kohteeksi joutuneet musiikkipalvelut.

Vuonna 2020 YouTube maksoi brittiläisille levy-yhtiöille yhteensä 35 miljoonaa puntaa (n. 40 miljoonaa euroa), mikä on vain puolet vinyylilevyjen tuotosta. Musiikkia kuitenkin kuunnellaan YouTubesta merkittävästi levyjä enemmän. Vertailun vuoksi Spotify tuotti brittien musiikkiteollisuudelle 474 miljoonaa puntaa (n. 552 miljoonaa euroa).

Apple Musicin Elena Segalin mukaan hintakilpailu on musiikissa kovempi, koska kaikista palveluista löytyvät lähestulkoon samat kappaleet. Tilanne eroaa huomattavasti videopalveluista, joissa esimerkiksi Netflix ja Disney Plus pystyvät kilpailemaan hinnan lisäksi myös sisällöillä.