Apple on tehnyt tietokoneita kymmeniä vuosia. Yhtiön keulakuva oli pitkään Steve Jobs, joka teki kannettavien tietokoneiden saralla yhden virheen, jonka hän myönsi – se tosin tapahtui vasta vuosien jälkeen.

Applen kannettavissa on aina ikoninen puraistu omena kannessa. Joskus se hehkuu ja joskus ei. Logon voi bongata nykypäivänä kahviloissa, työpaikoilla tai vaikkapa kotona. Aluksi logo oli kuitenkin väärinpäin, koska Jobs itse halusi sen olevan niin.

Muun muassa Applen iBookissa ja PowerBookissa logo oli väärinpäin. Jobs halusi sen niin päin, jotta käyttäjä osaa näin ottaa läppärin pöydälle oikeinpäin avatakseen läppärin. Jobsia ei kiinnostanut, että logo näkyi olevan väärinpäin muille ihmisille – käyttäjä oli hänelle tärkein.

Kuitenkin muutamaa vuotta myöhemmin hän pyörsi päätöksensä ja suostui pyöräyttämään Applen logon ”oikein päin” ulkoa päin katsottuna. Applella työskennellyt Joe Moreno kirjoitti asiasta blogiinsa vuonna 2012.

”Läppärin avaaminen väärästä päästä tapahtuu vain kerran, väärinpäin oleva logo on olemassa aina”, Moreno kiteyttää.

Logo sijaitsi koneissa väärin päin noin vuosina 1999-2001, kirjoittaa tonymacx86.com. Päätöstä logon kääntämisestä oikein päin pidetään merkkinä muutoksesta firman markkinoinnissa.

Logo oli ongelma Hollywood-studioille. Apple lainasi tuotteitaan studioille, jotta yhtiön tuotteet näkyisivät eri tuotannoissa. Studiot joutuivat käyttämään tarroja, jotta Applen logo saatiin näkyviin tv-ruuduilla ja valkokankailla oikein päin, kertoi Bloomberg.

Nurinkurinen logo nähtiin televisiossa esimerkiksi Sinkkuelämää-sarjassa.

Jobsin kerrotaan painineen asian kanssa aikanaan paljonkin. Markkinointipomo Ken Segall pitää tapausta esimerkkinä siitä, kuinka jälkikäteen päätösten oikeellisuuden toteaminen on paljon helpompaa kuin päätöstä tehtäessä.

Lähde: Tivi