Kuluttajariitalautakunta on saanut käsiteltyä tyytymättömän autonostajan valituksen tapauksessa, jossa myyjä ei suostunut purkamaan kauppaa. Etämyynnissä tämän pitää onnistua, mutta myyjä esitti, että kyseessä oli huutokauppa.

Asian lautakunnan käsiteltäväksi tuonut asiakas oli ostanut vuonna 2008 käyttöön otetun Toyota Hiace -matkailuauton 6750 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 642 666 kilometriä.

Ostaja peruutti kaupan 14 vuorokauden kuluessa. Lisäksi hän sanoo, että myynti-ilmoituksessa ei ollut kerrottu riittävällä tavalla auton vioista ja puutteista.

Hiace ostettiin Huutokaupat.com-palvelusta, jonka omistaja Mezzoforte ei hyväksynyt kaupan peruuttamista. Sen mielestä kyse oli huutokaupasta, ei etäkaupasta. Mezzoforten mukaan sen järjestämiin huutokauppoihin pystyisi osallistumaan myös fyysisesti firman konttorilla.

Lautakunta ei selitystä hyväksynyt eikä katsonut järjestelyjen täyttävän huutokaupan tunnusmerkkejä: ”Mezzoforten järjestämissä tilaisuuksissa on tarjottu mahdollisuutta osallistua nettihuutokauppaan niin, että joku yrityksen henkilökuntaan kuuluva vie esitetyn tarjoukseen nettialustalle. Tällöin kyse ei ole perinteisestä huutokaupasta.”

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjä palauttaa ostajalle rahat autoa vastaan.

Tammikuussa kerrottiin, että Huutokaupat.comin käytäntöjä on käsitelty myös markkinaoikeudessa. Oikeuden mukaan Huutokaupat.com menetteli kuluttajansuojalain vastaisesti kieltämällä kuluttajilta peruuttamisoikeuden. Sitä kiellettiin jatkamasta tällaista toimintaa 100 000 euron uhkasakolla kieltoa tehostaen.