Perustaja ja toimitusjohtaja Petrus Pennanen ei paljasta joulukuun lopussa solmitun käteiskaupan hintaa. Kauppalehden analyytikko Ari Rajala arvioi kauppahinnaksi 7-10 miljoonaa euroa.

”Tämä lienee Suomen tekoälyklusterin ensimmäinen menestyksekäs exit. Toivottavasti näitä tulee jatkossa lisää. Yrityskaupat tuovat Suomeen rahaa, bisnestä ja töitä”, Pennanen sanoo Kauppalehden haastattelussa.

Sisältöanalytiikkaan ja mainonnan kohdentamiseen erikoistuneen Leikin asiakkaita ovat mediayhtiöt, mainostajat ja mediatoimistot.

25 henkilöä työllistävän Leikin toiminta jatkuu entiseen malliin. Pennanen jatkaa toimitusjohtajana ja DoubleVerifyn liiketoiminnan kehittäjänä.

Yhtiön tuorein tilinpäätös ei ole vielä valmis. Vuonna 2017 Leiki teki 2,1 miljoonan euron liikevaihdolla 485 000 euron tuloksen. Liikevaihdosta 40 prosenttia tulee Suomesta, 40 prosenttia Yhdysvalloista ja 20 prosenttia muualta ulkomailta.

”Liikevaihtomme on kasvussa ja olemme tehneet neljä vahvasti voitollista vuotta”, Pennanen sanoo.

Bränditurvallisuuteen keskittyvä DoubleVerify tekee yhteistyötä muun muassa Facebookin ja Googlen omistaman YouTuben kanssa. DoubleVerify Brand Safety -tuote varmistaa, että mainostajien verkkomainokset eivät joudu ikäviin asiayhteyksiin. Leikin osaaminen istuu tähän ratkaisuun.

”Jos verkkosivu käsittelee väkivaltaa, rasismia tai vaikka onnettomuutta, mainostajat eivät halua näkyä siellä. YouTubessa on jopa terrorismiryhmien videoita. Väärässä paikassa näkyminen voi tehdä mainostajalle paljon haittaa”, Pennanen kertoo.

Leiki skannaa verkkosivut ja estää mainosten näkymisen mainostajalle mahdollisesti haitallisissa yhteyksissä. Pennasen mukaan mainonta olisi helppo blokata vain tiettyjen sanojen perusteella. Mutta jos esimerkiksi war-sana blokataan, se rajaisi todella ison osan YouTubesta pois, koska sanaa ei aina käytetä vain oikeaa sotaa kuvaamaan. Leikin kilpailuetu on se, että sen tekoäly ymmärtää sanojen merkitykset.

”Jos YouTubesta rajataan mainostajilta sisältöä vaikkapa 10 prosenttia liikaa pois, se on Googlen mainostuloista satoja miljoonia euroja pois. On tärkeää, että systeemi on älykäs ja oikeasti ymmärtää, mistä sisällössä on kyse.”

Leikin tekoäly analysoi käsitteiden merkityksen tekstissä kieliriippumattomasti sekä segmentoi sisältöjä tai selaimia halutun aihepiirin perusteella ja myy ne ohjelmalliseen mainontaan.