Joukkorahoituskampanja voi luoda suuria odotuksia. Ennen rahojen käyttämistä kannattaa tiedostaa, että Kickstarterin ja IndieGoGon kaltaisilla alustoilla järjestettävissä tuotekehitystä rahoittavissa kampanjoissa on aina riskejä. Suunniteltu aikataulu saattaa venyä tai joskus koko tuotetta ei lopulta synnykään tai siitä tulee erilainen kuin suunnitelmissa oli.

Suomalainen Haikara julkaisi 2017 huhtikuussa joukkorahoituskampanjan. Yhtiö kertoi suunnittelevansa muotikelloja, jossa on digitaalinen näyttö: kellotaulun tyylin voi muuttaa tilanteen mukaan.

Kellossa on aiemmin Korulabin ja nykyisin Korun nimellä toimivan suomalaisyrityksen virtapihi käyttöjärjestelmä. Se takaa täydellä latauksella pitkän, jopa viikon kestävän käyttöajan kellolle.

”Thin and beautiful smartwatch"

Kampanjan otsikkona luki Haikara - The Smartwatch for Fashion Lovers ja mainoslauseena: ”Thin and beautiful smartwatch for people who love design and simplicity. Made in Finland.”

Kampanjan aikana kelloja luvattiin toimittaa vuoden 2017 lopulla. Toimitukset alkoivat puoli vuotta myöhemmin, kesäkuussa 2018. Kaikki yli 860 kelloa oli postitettu syyskuun alussa.

Haikaran toimitusjohtajaksi vaihtui helmikuussa Sami Toivonen. Silloin valtaosa tuotekehityksestä oli jo valmiina, mutta jonkun verran töitä oli vielä jäljellä.

”Joulukuu oli aivan liian aikaiseksi luvattu. Tuotekehityksemme on ulkoistettu alusta saakka, ja kesti puoli vuotta, että saimme kaikki eri palaset toimimaan kunnolla keskenään. Kun tällaista laitetta kehitetään, niin se pitää aina testata ja jotain korjata ja sitten laittaa markkinoille”, Toivonen kertoo Tivi-lehdelle.

Käyttäjäkunnasta on kuulunut jonkin verran pettyneitä ääniä verkossa. Osa on toivonut maksuominaisuutta kelloon, ja osa haluaisi saada ohjelmistopäivityksen laitteelle, joka korjaisi laitteen toiminnassa olleita vikoja.

Yksi syy pettymykseen ovat väärät odotukset. Toivosen mukaan Haikaran idea ei ollut koskaan kilpailla Apple Watchin kaltaisten älykellojen kanssa, joihin voi asentaa kymmenittäin sovelluksia.

”Kaikkein tärkein asia on, että Haikara on kello, se ei ole älykello. Sellaista me ei olla edes sanottu. Se on kello, jossa on vaihdettavat kellotaulut ja jotain lisäominaisuuksia, mutta se ei ole älykello ja sen ei ole tarkoitus olla. Se on ehkä suurin väärinymmärrys. Emme ole verranneet Haikaraa ikinä muihin älykelloihin: se on design edellä tehty kello”, Toivonen sanoo.

Joitakin älyominaisuuksia kelloon on kuitenkin tulossa, kuten käyttäjien toivoma lähimaksuominaisuus. Lue lisää Tivistä.