Älypuhelimet ja tietokoneet ovat tietenkin yleisimpiä älyvempaimia Suomen kodeissa. Mutta niiden lisäksi jo 60 prosentista kotitalouksia löytyy muitakin nettiin kytkettyjä älylaitteita, niin sanottuja IoT-laitteita, kertoo Traficomin teettämä kuluttajatutkimus.

Harppaus on ollut iso. Vielä vuosi sitten näitä laitteita löytyi 52 prosentista kotitalouksia, Traficom kertoo verkkosivullaan.

Selvästi yleisimpiä nettiin kytkettyjä älylaitteita – puhelimet ja tietokoneet pois lukien – ovat televisiot. Älykäs tv tai muu av-laite löytyy jo yli 45 prosentilta kotitalouksia ja osuus lähenee viittäkymmentä.

Kakkosen, nettiin kytkettyjen pelikonsoleiden ja urheilulaitteiden yleisyys on noin puolet tästä. Myös aktiivisuusrannekkeita löytyy useista kotitalouksista.

Melko harvinaisia ovat vielä esimerkiksi kodintekniikkaan ja -koneisiin liittyvät älyratkaisut, kuten älylukitus, -valo tai -jääkaappi ja autoihin integroidut nettiyhteydet.

Etätyö on yleistä

Traficomin teettämän tutkimuksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista käyttää kodin nettiyhteyttä etätyöskentelyyn, opiskeluun tai luottamustehtävien hoitamiseen. 38 prosentille nettiyhteys on välttämätön näiden tehtävien hoitamiseksi.

Eniten nettiä käytetään etätyöskentelyyn, opiskeluun tai luottamustehtävien hoitamiseen suurimmissa kaupungeissa, kun taas matalimmat osuudet löytyvät pienemmistä kaupungeista. Suomalaisista kotitalouksista 54 prosentissa on kiinteän verkon nettiyhteys, kun taas jonkinlainen matkaviestinverkon nettiyhteys on käytössä peräti 92 prosentissa kotitalouksia.

Pikaviestipalvelujen, kuten WhatsAppin tai Facebook Messengerin, käyttö yleistyy perinteisten tekstiviestien kustannuksella. Alkuvuonna jo lähes kolme neljäsosaa suomalaisista käytti matkapuhelimellaan pikaviestipalveluita viikoittain.

Myös internetin puhepalvelujen käyttö matkapuhelimista on aiempaa yleisempää. Toisaalta perinteisiä matkapuhelujakin soittaa viikoittain 96 prosenttia suomalaisista.

Internetin maksullisten video- ja tv-palvelujen suosio on kasvanut keväästä 2018. Lähes joka toisessa nettiyhteyttä käyttävässä kotitaloudessa oli kolmen viime kuukauden aikana katsottu maksullisia video- ja tv-palveluja, kuten Netflix, Viaplay tai Ruutu+. Vastaavasti ilmaisia video- ja tv-palveluita katsoo lähes 90 prosenttia nettitalouksista.