Mielipiteisiin on yritetty vaikuttaa some-palvelujen kautta ahkerasti muuallakin, eivätkä asialla suinkaan aina ole ilkeät ulkomaalaiset. Myös omat koirat voivat purra samoilla kyseenalaisilla keinoilla, New York Times kirjoittaa. Aiheesta on juuri julkaistu Oxfordin yliopiston tutkijoiden raportti.

Sen mukaan vilpilliset poliittiset kampanjat ovat yli kaksinkertaistuneet kahden viime vuoden aikana. Tutkijat ovat löytäneet 70 maasta todisteita siitä, että joku poliittinen ryhmä tai jopa maan oma hallitus olisi masinoinut some-kampanjoita.

Suomi ei ole listalle päätynyt, vaikka täälläkin on usein levitetty perättömiä tietoja poliittisin tarkoitusperin. Ruotsi sen sijaan on mukana joukossa, samoin moni muu Euroopan maa.

NYT:n poimimat esimerkit ovat kauempaa. Vietnamissa kansalaisia värvättiin julkaisemaan hallitusta ylistäviä viestejä omilla. Guatemalan hallitus on hakkeroinut vastustajiensa some-tilejä vaientaakseen nämä. Etiopian valtapuolue on palkannut ihmisiä osallistumaan some-keskusteluihin ja kehumaan puoluetta niissä. Ihmisten lisäksi kampanjoissa ahkeroivat usein botit.

Tutkijat ovat pessimistisiä tilanteen suhteen ja pelkäävät somen propagandakäytön vain yltyvän. Venäjä näytti USA:n presidentinvaalien alla, minkälaisilla työkaluilla työhön kannattaa tarttua, joten oppien omaksuminen houkuttaa varmasti monia.

Lähde: Tivi