Peliyhtiö Supercellin liiketulos laski jo neljäntenä vuonna peräkkäin.

Käyttökate (EBITDA) oli 407 miljoonaa euroa. Se laski edellisvuoden 517 miljoonasta noin 21 prosenttia.

Yhtiön liikevaihto vuonna 2020 oli 1,298 miljardia euroa. Edeltävältä vuodelta se oli 1,4 miljardia euroa. Laskua tuli siis noin 7 prosenttia.

Yhtiön kannattavuus laski myös 31 prosenttiin edellisvuoden 37 prosentista.

Tulokseen vaikutti negatiivisesti kaksi asiaa

Supercellin mukaan pelaajamäärän on kuitenkin kasvanut ja sen myötä myös peleissä käytetty rahan määrä kasvoi. Tämä ei kuitenkaan näy vuoden 2020 tilinpäätöksessä myynnin kirjanpitokäytäntöihin liittyvien jaksotusten vuoksi, yhtiön tiedotteessa kerrotaan. Ilman näiden jaksotusten vaikutusta viime vuoden liikevaihto olisi ollut edellisen vuoden tasolla tai jopa hieman parempi.

Toimitusjohtaja Ilkka Paananen kertoi tiedotustilaisuudessa, että myös kasvaneet markkinointikustannukset rasittivat yhtiön taloutta.

”Yli puolet kustannuksista ei ollut perinteistä markkinointia, vaan sisältöjä ja tapahtumia pelien sisällä”, hän sanoi.

Markkinointikuluja syntyi myös Supercellin järjestämistä e-sports-tapahtumista. Paananen piti kuitenkin vuotta 2020 menestyksenä.

”Meillä oli hyvä vuosi. Nyt pelejämme on ladattu yhteensä yli 5 miljardia kertaa, ja jokainen viidestä pelistämme on ylittänyt miljardin dollarin kokonaismyynnin.”

Vuonna 2018 Supercellin liikevaihdon kutistui 430 miljoonalla eurolla. Vuonna 2017 oltiin 1,8 miljardin tasolla ja vuonna 2016 2,1 miljardissa eurossa.

Uusimman pelin myynti piristyi

Yhtiön viidestä kaikki ovat nyt ylittäneet miljardin dollarin myynnin rajan, kertoo alan tilastoja tuottava yhtiön Sensortower.

Viimeisin rajan ylittänyt peli on vuonna 2018 julkaistu Brawl Stars. Se on menestynyt erityisesti Aasiassa, jota pidetään haastavana pelimarkkinana. Eniten myynyt peli on kuitenkin edelleen Clash of Clans, joka on tuottanut Supercellille yli 7 miljardia dollaria. Miljardin dollarin rajan ovat rikkoneet myös Hay Day, Boom Beach ja Clash Royale.

Vuonna 2020 Clash Of Clans tuotti 681 miljoona dollaria, kun Brawl Stars tuotti toiseksi eniten eli 526 miljoonaa dollaria, selviää Sensortowerin tilastoista. Brawl Stars julkaistiin viime kesäkuussa Kiinassa, mikä näkyi heti 90 prosentin kasvuna pelin tuottamana tulona kuukautta kohden – nousten lähes 90 miljoonaan dollariin.

Investointeja useaan paikkaan

Ilkka Paanasen mukaan Supercell aikaa jatkossa panostaa useaan asiaan. Vanhat pelit saavat hänen mukaansa isoja päivityksiä tänä vuonna. Esimerkiksi vanha peli Clash of Clans on jo kahdeksan vuotta vanha.

Yhtiö aikoo osallistaa pelaajia yhtiön peleihin esimerkiksi sallimalla heille pelihahmojen ulkoasujen luomisen. Samoin yhtiö aikoo investoida tänä vuonna myös e-Sportsiin, erityisesti kolmeen suurimpaan peliin eli Clash of Clansiin, Brawl Starsiin ja Clash Royaleen.

Uusia pelejä on kehitteillä, mutta toimitusjohtaja Paananen ei paljastanut tarkempia suunnitelmia niiden suhteen.