Saksalainen, Suomessakin tunnettu hotellivertailusivusto Trivago on johtanut kuluttajia harhaan Australiassa, maan oikeusistuin toteaa tuoreessa päätöksessä.

Päätöksen perusteella Trivago toimi Australian kuluttajalain vastaisesti esittäessään hintoja netin hintavertailupalvelussaan ja tv-mainonnassaan vuonna 2018. Trivagon haastoi asiassa oikeuteen Australian kilpailu- ja kuluttajaviranomainen ACCC.

Oikeuden mukaan Trivago kertoi nettisivuillaan ja mainonnassaan näyttävänsä kuluttajille parhaat hotellihinnat, mutta todellisuudessa parhaina näytetyt hinnat olivat niitä, jotka tuottivat parhaita myyntipalkkioita Trivagolle.

”Trivago saa rahansa provisioista, joita maksavat sen verkkosivujen mainostajat”, ACCC:n puheenjohtaja Rod Sims totesi lausunnossaan tiistaina.

”Palvelu asettaa etusijalle ne, jotka maksavat suurimpia välityspalkkioita heidän verkkosivuillaan. Siksi asiakkaita ohjataan niiden mainostajien sivuille, jotka hyödyttävät eniten Trivagoa niiden mainostajien sijaan, jotka hyödyttävät eniten asiakasta”, Sims totesi.

Oikeuspäätöksen perusteella Trivagon palvelussa on jätetty Australiassa näyttämättä käyttäjille niitä tarjouksia, joista Trivagolle tullut liikevaihto on jäänyt tietyn viiterajan alapuolelle.

Seuraamukset Trivagolle määrätään asiassa myöhemmin seuraavan kuulemisen yhteydessä.

Trivagon viestintäjohtaja Stephanie Lowenthal kommentoi asiaa Reutersin mukaan niin, että yritys aikoo arvioida oikeuden päätöksen. Hän totesi sen tarjoavat ”uutta ohjeistusta” siitä, miten hotellivertailujen tulokset tulee Australiassa esittää käyttäjille.

Oikeuden päätös koskee Trivagon esittämiä hotellihintoja vain Australiassa.

Yhdysvaltalainen matkatoimistoyritys Expedia Group omistaa pääosan Trivagosta, jonka osake on listattu Frankfurtin pörssiin ja Yhdysvalloissa Nasdaq-teknologiapörssiin.