Apple toimitti 12,3 miljoonaa iOS-tablettia, mikä on 6,1 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2018, selviää IDC:n tilastoista. Tablettimarkkinoista Apple haukkaa tätä nykyä reippaasti yli kolmanneksen, yhteensä 38,1 prosenttia, kirjoittaa Cult of Mac.

Erityisen hyvin myivät Apple-tabletit, joihin saa liitettyä halutessaan erillisen näppäimistön – muun muassa keväällä julkaistu 10,5-tuumainen iPad Air.

Applen ”perustablettien” myynti puolestaan putosi 7,5 prosentin verran.

Amazonin tablettimyynti otti toisella vuosineljänneksellä valtavan harppauksen ylöspäin. Fire-tabletteja toimitettiin 2,4 miljoonaa kappaletta, mikä on 46 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Luvut oikeuttavat neljännelle sijalle myyntimäärissä mitattuna.

Amazonin edelle kiilasivat Samsung ja Huawei. Samsungin toimittamien tablettien määrä laski 3,1 prosenttia 4,9 miljoonaan. Huawei putosi 6,5 prosentin verran 3,3 miljoonaan.

Amazonin takana viidennellä sijalla on Lenovo, joka toimitti toisella vuosineljänneksellä 1,5 tablettia.