Ison-Britannian tietovalvontakeskus alentaa British Airwaysin tietomurron sakon 20 miljoonaan puntaan euroon, Tech Crunch kirjoittaa. Alunperin sakon suuruudeksi oli määrätty 184 miljoonaa puntaa eli yli 200 miljoonaa euroa.

Sakon lopullinen suuruus ottaa huomioon lentoyhtiölle koronapandemian myötä koituneet taloudelliset tappiot sekä toimet, joihin yhtiö on ryhtynyt toimintansa korjaamiseksi.

Kaksi kuukautta kestänyt tietomurto oli yksi Ison-Britannian yrityshistorian suurimmista. Lentoyhtiön suojauksessa ja reagoinnissa oli puutteita, ja sen seurauksena yli 400 000 asiakkaan henkilötiedot vuosivat verkkoon vuonna 2018.

Hakkerit saivat varastettua asiakkaiden nimet, sähköpostiosoitteet ja täydet luottokorttitiedot turvalukuineen.

Yhdistyneen kuningaskunnan tietovalvontakeskus Information Commissioner's Office ICO ilmoitti sakon suuruudesta perjantaina. Se pitää lentoyhtiön toimintaa edelleen tuomittavana.

"Ihmiset antoivat henkilötietonsa British Airwaysille, joka ei toteuttanut riittäviä toimenpiteitä näiden tietojen suojaamiseksi", ICO:n tiedottaja Elizabeth Denham kertoo.

"Yhtiön kyvyttömyyttä toimia ei voida hyväksyä. Se on vaikuttanut satoihin tuhansiin ihmisiin ja on saattanut aiheuttaa ahdistusta ja stressiä.”

Korjaus klo 14:20 – gdpr:n kirjoitusasu korjattu