BBC kirjoittaa, että esimerkiksi suosittu Booking.com-palvelu on ollut viranomaisten hampaissa, mutta ei tästä huolimatta näytä parantaneen tapojaan. Ongelmana on se, että palvelu ohjaa käyttäjiä tekemään hätiköityjä ratkaisuja väärillä tiedoilla.

Britannian kilpailu- ja kuluttajaviranomaiset ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että käyttäjälle kerrotaan usein totuuden vastaisesti, että vapaita huoneita olisi niukasti saatavilla, vaikka todellisuudessa vapaata kapasiteettia olisi enemmänkin. Hätäinen matkaaja saattaa kiireesti varata huoneen, vaikka pidemmällä harkinnalla saattaisi päätyä parempaan vaihtoehtoon.

Booking.com ei ole ainoa tällaista temppuilua harrastava. Which?-sivuston mukaan samanlaista vedätystä harjoittavat myös Travel, Expedia, Agoda, Hotels.com, ebookers ja Trivago. Palveluille oli annettu syyskuun alkuun asti aikaa parantaa toimintaansa, mutta näin ei ainakaan Booking.com näytä tehneen.

Which? kertoo esimerkkinä, että Booking.comin mukaan eräässä lontoolaishotellissa oli tietylle yölle jäljellä enää yksi vapaa tuplahuone, jota tarjottiin ”salaiseen tarjoushintaan” 232 punnalla. Paljastui kuitenkin, että aivan samanlaisia huoneita oli vapaana kymmenen, vieläpä 6 puntaa huokeammalla hinnalla. Kaikkiaan hotellissa oli kyseiselle yölle 34 vapaata huonetta.