Suomalaiset verkkokaupat todennäköisesti odottelevat ensi kesää vesi kielellä. Nyt monenlaista pikkutarviketta on voinut tilata aasialaisista verkkokaupoista muutamalla eurolla, usein vielä ilman toimituskuluja. Halpaa on, ja välillä tavara on ihan hintansa arvoistakin.

Tämän vuoden heinäkuusta lähtien kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on tullattava arvosta riippumatta. Verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski uskoo tämän vaikuttavan merkittävästi suomalaisten ostoskäyttäytymiseen.

”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, tuonti Kiinasta putosi kuin kivi”, hän sanoo tiedotteessa.

Korkiakosken mukaan vuonna 2017 tuotiin Kiinasta jopa 160 000 pakettia päivässä, tullaukseen siirtymisen jälkeen samana ajankohtana 2018 vain 25 000.

”On ihan perusteltua sanoa, että pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee. Tähän vaikuttaa tietysti monta tekijää, mutta suomalaisittain ajattelen tätä ennen kaikkea mahdollisuutena. Nykyisten noin 15 miljoonan Kiinasta vuosittain tuotavan paketin arvo liikkuu väkisinkin useissa sadoissa miljoonissa euroissa. Toisin sanoen, esimerkiksi puolet siitä suomalaiseen yritystoimintaan ja talouteen voisi tuoda jopa satoja miljoonia”, Korkiakoski maalailee.

Myös Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko pitää kesän muutosta suomalaisittain valtavana mahdollisuutena.

”Pandemia-aikana maailmalta saatu data kertoo, että samalla kun verkko-ostaminen on ylipäänsä kasvanut merkittävästi, asiakkaat ovat myös kokeilleet paljon uusia brändejä. Siksi tässä Kiinan myötä avautuva ikkuna on nyt poikkeuksellisen suuri: Vapautuu paljon kysyntää, ja ihmiset ovat lisäksi paljon aiempaa valmiimpia ostamaan uusista kanavista, eikä vain jo ennestään tutuista. Pienikin siivu tästä potentiaalista on suuri kakku, eikä nyt kannata ujostella”, Perko kannustaa.