YouTuben ansaintalogiikka perustuu tällä hetkellä mainostuloihin, YouTube Premium -tilauksiin sekä tiettyjen kanavien jäsenyyksiin. Bloombergin mukaan YouTube olisi nyt kuitenkin suunnittelemassa lisäävänsä videopalveluun ostosominaisuuksia. Pelkkien mainosten näkemisen sijaan palvelun käyttäjät voisivat jatkossa ostaa tuotteita suoraan YouTubesta.

Googlen johtajat ovat jo kuukausia vihjailleet siitä, että YouTubesta olisi tulossa keskeinen osa yhtiön verkkokauppastrategiaa. Hakukonejätin toimitusjohtaja Sundar Pichai on esimerkiksi kertonut näkevänsä suosituissa unboxing-videoissa suurta potentiaalia luoda katsojille ostosmahdollisuuksia.

Nyt YouTube pyytää sisällöntuottajia tägäämään videoissaan olevia tuotteita, jolloin ne linkitetään Googlen analyysi- ja ostotyökaluihin. Tavoitteena on muuntaa palvelun massiivinen videokirjasto ikään kuin tuotekatalogiksi. Aluksi ominaisuutta testataan pienellä määrällä videokanavia.

Jo nyt moni kanava ansaitsee affiliate-linkeillä, jotka vievät jonkun tietyn tuotteen sivulle jossain verkkokaupassa, ja katsojan ostaessa tuotteen kanava saa siitä mainostuloa.