Teslan autopilottijärjestelmää on yllättävän helppo huijata luulemaan, että kuskin paikalla on ihminen. Tieto käy ilmi yhdysvaltalaisen kuluttajalehti Consumer Reportsin videolta, jolla esitetään, miten auton ajaminen niin kutsutulta pelkääjän paikalta onnistuu. Testissä käytettiin Teslan Model Y -katumaasturia.

Autotestaaja Jake Fisher kytki ensin autopilotin päälle tavalliseen tapaan kuljettajan paikalta. Tämän jälkeen hän käänsi nopeuden nollaan ratissa olevasta säätörullasta.

Auton ollessa pysähdyksissä hän kiinnitti ratin vasemmalle puolelle ketjun, jossa oli painona teippirulla. Kevyen painon tarkoituksena oli viestittää järjestelmälle, että kuljettajalla on käsi kiinni ratissa. Tämän jälkeen Fisher siirtyi kakkoskuskin istuimelle ja lisäsi nopeutta ratin säätörullasta kääntämällä.

Kuljettajan turvavyö pidettiin lukittuna ja kuljettajan puolen ovi kiinni koko toimituksen ajan. Oven avaaminen olisi kytkenyt autopilotin pois päältä.

Harjoitusradalla kuvatulla videolla näkyy selvästi, miten auto liikkuu itsenäisesti kaistaviivojen mukaan. Fisher sanoo ajaneensa nopeimmillaan 30 mailin eli noin 48 kilometrin tuntinopeudella toistaen kokeen useita kertoja 800 metrin pituisella testiradalla. Auto ei missään vaiheessa hälyttänyt puuttuvasta kuljettajasta.

Fisher kertoo pitävänsä auton turvatoimia riittämättöminä kauhistuneensa huomatessaan, miten helppoa niiden kiertäminen oli. Kuljettajan toimintaa olisi mahdollista valvoa esimerkiksi auton taustapeilin asennetun kameran avulla, mutta syystä tai toisesta Tesla ei ole halunnut käyttää laitetta tähän tarkoitukseen.

Voit katsoa videon ajokokeesta Consumer Reportsin sivuilta. Fisher painottaa, ettei kenenkään tule kokeilla hänen testiolosuhteissa tekemäänsä koetta.

Teslan autopilotti on herättänyt viime päivinä runsaasti keskustelua Teksasissa kaksi kuolonuhria vaatineen kolarin takia. Autopilotin osuutta onnettomuuteen tutkitaan.

Juttua muokattu 3.5.2021 klo 9.28: korjattu väite, jonka mukaan Tesla Model Y:n ohjaamossa ei olisi lainkaan kameraa.