Kuluttajatuotejätti Unilever on käyttänyt videopohjaista tekoälysovellusta hakijoiden analysoimiseen, kertoo The Telegraph. Hakijoita pyydetään lähettämään työhakemuksen mukana kännykällä tai läppärillä kuvattu video, jossa he vastaavat kysymyksiin.

Sovellus analysoi hakijoiden elekieltä, ilmeitä, äänensävyä ja sanavalintoja. Vastauksia verrataan palkattujen vastaajien vastauksiin, ja tulosten perusteella valitaan parhaat hakijat jatkohaastatteluihin.

Menetelmän kehittänyt HireVue sanoo sovelluksen olevan käytössä yli 700 yrityksessä ympäri maailmaa. Unilever on kokeillut sovellusta Yhdysvalloissa jo vuodesta 2017.

Yksi tärkeä kysymys on se, kykeneekö sovellus selviämään työstään tasapuolisesti ketään syrjimättä. HireVue väittää valikoineensa tekoälyalgoritmin harjoitusdatan niin, että siellä ei ole sukupuoleen, etnisyyteen tai ideologioihin liittyviä syrjiviä tekijöitä, jotka voisivat vaikuttaa päätöksentekoon.

Tällaisten tekoälypohjaisten päätöksentekojärjestelmien sääntely vaatisi viranomaisille mahdollisuutta nähdä yrityksen algoritmit, jotta voitaisiin arvioida, onko sovellus kykenevä tekemään syrjimättömiä päätöksiä.

Lähde: Tivi