Ongelmat näkyivät osalle käyttäjistä valtakunnallisesti vaikeutena saada yhteyttä verkkoon. Hätäkeskuslaitos tiedotti, että osa hätäpuheluista ei onnistunut vian vuoksi.

Telian viestinnästä kerrotaan Tiville, että vikaa ei aiheuttanut laitteen hajoaminen, verkon vika tai mikään muukaan helposti ja nopeasti havaittava ongelma.

Taustajärjestelmissä kohdistui yllättäen kuormitusta tietokantaan päin. Seurauksena oli, että osa asiakasliittymistä ei päässyt verkkoon, koska verkkoon yhdistymiseen tarvittavaa tietoa ei ruuhkan takia saatu tietokannasta.

Syy löytyi taustajärjestelmien asetuksista, jotka eivät olleet aiemmin haitanneet toimintaa, mutta jotka saattoivat muiden tekijöiden kanssa yhteisvaikutuksen johdosta kuormittaa järjestelmän. Tilanteen perimmäisen syyn selvittelyä jatkettiin Telialla yhä alkuviikosta.

Kun asetus löytyi, saatiin ruuhka nopeasti purettua. Ongelmat alkoivat puoli yhden aikaan perjantaina. Ne saatiin ratkaistua neljän jälkeen iltapäivällä, jonka jälkeen yksittäisillä liittymillä saattoi laitteesta riippuen kestää hetki saada yhteys taas verkkoon.