Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Hätäkeskuslaitos varoitti, että Telian matkapuhelinverkossa oleva vika aiheutti häiriöitä hätäpuheluiden soittamisessa. Hätäkeskuslaitoksen mukaan noin kaksi tuntia kestänyt häiriötilanne koski koko Suomea.

Vaikka tämänkaltainen häiriö kriittisessä palvelussa kuulostaa äkkiseltään reseptiltä vakavaan katastrofiin, hätäpuhelujärjestelmä ei onneksi ole yhdenkään mobiililiikenneverkon häiriöttömän toiminnan varassa.

”Hätänumeropuolellahan on niin, että siellä missä verkko vain löytyy, ja niitähän Suomessa tietysti varsin hyvin löytyy, yhden verkon pettäessä hätäpuhelut tarttuvat tarvittaessa toiseen verkkoon”, Timo Saxén Telian viestinnästä kertoo.

Saxénin tiedossa ei olekaan, että maanantaiöinen häiriö olisi aiheuttanut yhtäkään vaaratilannetta.

”Kyse oli palvelujärjestelmän muutostyön yhteydessä ilmenneestä häiriöstä. Se ei siis teknisesti ottaen ollut verkon infrastruktuurissa ollut vika”, Saxén sanoo. Selvitystyö häiriön tarkemmista syistä on vielä kesken.

Kyseinen palvelujärjestelmä käsittelee tietynlaista puhelinliikennettä, jonka vuoksi häiriö vaikutti hätänumeroon soittamiseen. Samasta syystä häiriö iski myös tiettyihin yrityspalveluihin kuten 020- ja 0800-alkuisiin palvelunumeroihin kytkettyihin liittymiin.

”Tavallisten kuluttajien matkapuhelinliittymien toimintaan häiriö ei muutoin vaikuttanut”, Saxén sanoo.

Häiriötilanne kosketti noin 200 000–300 000 Telian asiakasta. Saxénin mukaan se on alle 10 prosenttia Telian mobiililiittymistä.