Tesla järjestää takaisinkutsun 130 000 autolleen tietokoneongelmien vuoksi. Ongelmat voivat ilmetä pikalatauksen yhteydessä, kertoo muiden muassa The Verge .

Kuvauksen mukaan pikalatauksen yhteydessä auton ”infotainment”-järjestelmää ohjaava tietokone voi lämmetä liikaa, mikä voi aiheuttaa järjestelmän hidastelua tai uudelleenkäynnistymisen. Näiden seurauksena järjestelmän näyttö voi puolestaan hidastella tai mennä tyystin pimeäksi.

Kun kyseisen näytön kautta voidaan käyttää tai tarkastella niin peruutuskameraa, sisätilan puhaltimia, lasinpyyhkimiä kuin suunnanvalitsintakin, on sen toiminta auton käytölle hyvin kriittistä. Pahimmillaan toimimattomuus voi lisätä onnettomuusriskiä, Techxplore mainitsee.

Tesla alkoi toimittaa autojaan AMD Ryzen -pohjaisilla järjestelmillä viime vuonna, mutta yhtiö ei kertonut, liittyvätkö murheet juuri näihin laitteisiin. Vergen mukaan aiemmin tänä vuonna eräät Tesla-kuljettajat kertoivat huomanneensa hieman lyhyempiä käyttösäteitä Ryzen-pohjaisilla autoillaan kuin vanhemmilla Intel Atomia käyttäneillä autoillaan.

Tiedossa ei ole, että ongelmista olisi aiheutunut kolareita tai loukkaantumisia, mutta Tesla kertoo saaneensa 59 aiheeseen liittyvää takuureklamaatiota tammikuun ja toukokuun alun välisenä aikana. Tesla löysi ongelman omissa rutiinitarkastuksissaan.

Ongelmat koskevat tiettyjä vuosina 2021 ja 2022 valmistettuja Model S- ja Model X -malleja sekä tiettyjä vuoden 2022 Model 3- ja Model Y -autoja.

Vaikka viranomaiskielessä kyse on takaisinkutsusta, ei autoja tarvitse korjaamolle kiikuttaa, vaan ongelma korjataan ohjelmistopäivityksellä, joka tapahtuu langattomasti (OTA, over-the-air ). Päivitysten jakelu on jo aloitettu.

Teslalla on kuluvan vuoden aikana ollut runsaasti murheita ja esimerkiksi Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto on avannut useita tutkimuksia Teslan tekniikkaongelmista. Nyt käynnistynyt takaisinkutsukampanja on yhtiölle jo 11. sitten tammikuun 27. päivän. Useimmat ongelmat on saatu korjattua ohjelmistopäivityksillä.