Uusi versio Tesla Model 3 -sähköautosta on varustettu aivan uudenlaisella akulla, kertoo Reuters. Erittäin halvalla hinnalla myytävää autoa odotetaan markkinoille Kiinassa joko tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa. Kiinan jälkeen uudella tekniikalla varustettuja sähköautoja tuodaan myös muille markkinoille.

Auton erikoisuutena on sen mullistava akku. Uuteen tekniikkaan perustuvan akun kerrotaan kestävän peräti miljoonan mailin verran ajoa (noin 1 609 344 kilometriä). Hurjan kestävyyden lisäksi se on myös huomattavasti nykyisiä akkuja edullisempi valmistaa. Akun takana on kiinalainen Contemporary Amperex Technology yhdessä Teslan kanssa. Tesla on viime aikoina rekrytoinut kehitystyöhön akkualan huippuasiantuntijoita yliopistomaailmasta, Reutersin lähteet kertovat.

Akkujen kehitystyössä hyödynnetään lukuisia eri tekniikoita, niiden avulla akkujen suorituskyky on onnistuttu nostamaan ennennäkemättömiin lukemiin. Niiden valmistuskulut pyritään puolestaan painamaan mahdollisimman alas uusissa ”teratehtaissa”, joista visioidaan jopa 30 kertaa Teslan nykyistä ”gigatehdasta” suurempia.

Yleisesti on arvioitu sähköautojen hinnan painuvan samaan polttomoottoriautojen kanssa, jos akkujen hinta saadaan pudotettua alle sataan dollariin kilowattitunnilta. Contemporary Amperex Technologyn vähäkobolttisen akkuratkaisun hinta on jo lähellä haamurajaa. Yhtiön täysin ilman kobolttia toimivat akut puolestaan ovat hinnaltaan jo alle 80 dollaria kilowattitunnilta. General Motors ja LG kehittelevät myös omia akkuratkaisujaan, joiden hintaa on painettu alas kalliin koboltin osuutta vähentämällä. Näiden uskotaan kuitenkin olevan valmiita käyttöön vasta 2025.