Teslan huokein sähköautomalli Model 3 on kovaa valuuttaa myös Yhdysvaltain vaihtoautomarkkinassa. Auto liikkuu liukkaasti päädyttyään verkkosivustojen myytävänä-palstoille, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Vaikka autojen verkkokauppaan erikoistuneilla sivustoilla on vielä varsin vähän vertailupohjaa, alustavat havainnot näyttävät tukevan väitettä.

Esimerkiksi iSeeCars.comin mukaan käytetty Model 3 viihtyi kuluvan vuoden maaliskuun ja kesäkuun välisenä aikana keskimäärin 29 päivää myytävänä ennen kuin se noukittiin pois kuleksimasta. Autojen myyntihintoja verkosta keräävän yrityksen mukaan malli oli vaihtoautomarkkinan liukkaimmin liikkuva tuote.

Autohinnastoja julkaiseva TrueCar Inc-sivuston mukaan mallilla on ollut dramaattisia vaikutuksia premium-luokan täyssähköautojen vaihtomarkkinaan. Myyntiin listatut Model 3:t korjataan nopeasti talteen niiden ilmestyttyä myyntilistoille.

Sähköautojen suosiota on tähän mennessä hillinnyt esimerkiksi juuri heikko jälleenmyyntiarvo. Tähän ovat vaikuttaneet kysynnän vähäisyys, sähköautojen toimintamatkan rajallisuus sekä akkujen kulumiseen liittyvät epäilyt.

“Mikäli etsii vaikkapa Audi A4:ää, voi löytää useita vastaavia malleja kuten BMW:n 3-sarja, Mercedes Benzin C-sarja ja Lexus IS. Mutta Model 3:lle ei ole olemassa varsinaista verrokkia”, CarGurus Inc-yrityksen johtava analyytikko George Augustaitis toteaa.

Eräänä Model 3:n valttina pidetään Teslan tekemiä langattomia päivityksiä, jotka voidaan toteuttaa ilman auton toimittamista huoltoon.

”Usein kuulee asiakkaiden sanovan, että omistani auto on nyt parempi kuin se oli uutena”, Loup Ventures-rahoitusyhtiön osaomistaja Gene Munster sanoo.

Tesla aloitti Model 3:n tuotannon Yhdysvalloissa vuoden 2017 toisella puoliskolla. Kesti kuitenkin useita kuukausia ennen kuin tuotanto saatiin nostettua tavoitetasolle. Model 3:n liisaukset aloitettiin Yhdysvalloissa vasta huhtikuussa 2019.

”Vaihtoautomarkkinassa ei vielä ole kovinkaan paljon Tesloja”, reaaliaikaista autokauppaa verkossa käyvän ACV Auctions-yrityksen toimitusjohtaja George Chamoun sanoo.

ACV myi heinäkuussa vuoden alkuun verrattuna kolminkertaisen määrän Tesloja. Tarjouksia tehdään keskimäärin 20 prosenttia enemmän kuin yhtiön muun kaluston kohdalla.

”Kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Model 3:n toimintamatkan, tekniikan ja hinnan yhdistelmä on yhä ainutlaatuinen”, Augustaitis tiivistää.