Nvidian korttien markkinoinnin keihäänkärkenä on ollut säteenseuranta- eli ray tracing -efektien laitteistokiihdytys, jonka luvattiin tuovan peleihin ennennäkemättömän näyttäviä valaistus- ja heijastusefektejä ilman suuria suorituskyvyn heikennyksiä. AMD ei ray tracingia tue.

Kilpailun puute on näkynyt korkeina hintoina.

Valtaosalle ostajista asia on kuitenkin merkityksetön, koska lukuisissa suosituissa peleissäkään ei ole uusien tekniikoiden tukea – tai vaihtoehtoisesti nopein mahdollinen ruudunpäivitys on silmäkarkkia tärkeämpää.

Mikrobitti testasi uudet näytönohjaimet. Lue testi tästä linkistä tai tuoreimmasta, syyskuun numerosta.

Testimme vahvistaa monet aiem­mat, samansuuntaiset havainnot: ray tracing -efektien käyttäminen peleissä verottaa ainakin nykyisellään suorituskykyä kohtuuttoman paljon. Ruudunpäivitysnopeudesta voi efektit päälle kytkemällä hävitä jopa puolet.

Kannattaakin miettiä, mikä on itselle tärkeintä. Esimerkiksi monet kilpapelaajat käyttävät paikoin hyvinkin erikoisia tai karuja asetuksia, joissa näkymien realismi ei todellakaan ole etusijalla.

Lue uusien näytönohjaimien testi.