Tiistaina Windowsin teknisenä tukena esiintyvän huijarin puhelusta innostunut Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku kertoo tarinalleen jatkoa Twitterissä.

Rousku on onnistunut hukkaamaan huijareiden aikaa monen tunnin verran, Hän esittää puhelimessa tietotekniikan kanssa toistaitoista henkilöä. Todellisuudessa hän on virittänyt tiedoista siivotun Windows-koneen huijareille hunajapurkkiansaksi ja taltioi huijausyritystä videoin ja nauhoituksin.

Lue ensimmäinen osa Rouskun saamista puheluista: Eipä arvannut Windows-huijari soittavansa suomalaiselle tietoturvagurulle – hunajapurkkiansa on viritetty valmiiksi.

Huijari on tarkoitus lopulta päästää ansoitetulle koneelle. Sitä ei ole tehty kuitenkaan helpoksi: Rouskulla on paljon ”ongelmia” huijarin ohjeiden seuraamisessa.

Rousku arvelee päässeensä VIP-asiakkaan asemaan, jolla on nyt oma nimetty asiakaspalvelijansa huijausyrityksessä. Tosin myös muut huijarit yrittävät soittaa Rouskulle. Tästä hän päättelee, että rikollisilla ei ole käytössään mitään ammattimaisia asiakkuudenhallinnan järjestelmiä, joissa lukisi, mihin aikaan joku huijariyrityksen työntekijöistä on tiettyyn numeroon soittanut.

Keskiviikkona Rousku kertoo pettyneensä: huijari ei enää soittanutkaan hänelle.

Rousku on tallentanut puheluja ja aikoo tehdä saagastaan malliesimerkin, joka esitellään lokakuun lopussa kansallisella Digiturvaviikolla.

Tempausta myös kritisoitiin Twitterissä työajan haaskaamisesta.

Rousku on Suomen julkishallinnon tietoturvallisuuden kehittämisestä vastaavan Vahti-ohjausryhmän pääsihteeri. Hän vastasi, että on käyttänyt omia laitteitaan ja vapaa-aikaansa projektiin.

Vastaavia huijareiden narauttamista koskevia videoita on YouTubessa jo, etenkin englanniksi. Rouskun mukaan suomalaisten varoittamisessa on hyödyksi, että huijauspuheluista on myös kotimainen suomeksi puhuttu esimerkki.